lördag 30 januari 2010

Årsstatestik

Oooopsie! Det har visst gått ett år sedan jag började med den här bloggen! Det måste ju firas på något sätt och vad är roligare än att fira med en statistikgenomgång?

Denna bloggen började som en reaktion på min gamla blogg som när jag läste loggarna insåg jag hade haft 3 besökare på en vecka. Därför så inledde jag den här bloggen med ett helt annat fokus på hur man skaffar fler läsare och hur man behåller dem. Därför skaffade jag Google Analytics för att få en mer noggrann faktainsamling om hur läsarströmmarna går. Låt oss först titta på besöksanalysen:


Besöksskaran stiger långsamt. Det var en liten topp i April så jag råkade bråka lite med piratpartisterna och det finns inget som väcker sådant intresse på internet som bråk. Sedan var det en liten dipp över sommaren då det var få inlägg. Men under hösten har besöksskaran långsamt växt.

Trafikkällor
Om man tittar på vilka vägar som folk söker sej hit så ser topplistan ut såhär:
Trafikkällor
1. Direkt
2. Blogger
3. Google
3. Bloggvänner
5. Forsmarx.se
6. Google images
7. Piratpartiet
8. Blogg.vk
9. Forumet Seriefrämjandet.
10. Bloggportalen

Där post 3 "Bloggvänner" är samlat de som finns i högerspalten mest. Andra tecknare, tyckare och vänner.

Sökord
Är ju alltid spännande. Topplistan är väl kanske inte så intressant men ser ut så här:
1. Olika kombinationer av Åke Forsmark / Strålande tider
2. Kärleken höga visa
3. How the west was won / Macahan
4. Statestik
5. Håriga Underliv
6. Laisvall
7. Göran Elwin
8. Rosor Umeå /Rosornas krig
9. Marängbottnar
10. Här kommer det en viking

Där Göran Elwin är det mest överraskande. Tydligen har det gått rykten om att han skulle ha dött (han lär ska vara sjuk på något sätt) men är så vitt jag vet fortfarande i livet. De stackarna som vill ha information får läsa mina åsikter om ett 25 år gammalt TV-program istället.

Men för att finna de riktiga godsakerna måste man längre ner på listan "porrsurfa utan att det märks", "bilolycka gummistövlar", "hur blir man porrfotograf", "sjukhuskläder av hampa", "Pluddevuddevutt", "tack gode gud gudrun schyman", "lespiska skogshuggare", "trädstubbar i Umeå", "vad beror på drama på natten", "vem är dummast i Sverige", "ångest tecknade serier", "gorillakrigföring" och "utbildning gorilla". Man anar en historia bakom varje sökning.

Toppinlägg
De populäraste inläggen är de som följer:
1. Anna Anka
2. Grattis Piratpartiet!
3. Internets Underliv
4. Turista i Laisvall med Kanot
5. En sån dag
6. Vi svenskar är ödmjukast
7. Porrfotografen Henrik Alexandersson får toppjobb i EU
8. Internets mörka sida
9. Drama i radhusområde - man dräper pudel
10. Rosornas krig i Umeå

Besökarländer
Är ju roligt. Besök från 60 olika länder.
1. Sweden
2. Germany
3. Finland
4. Norway
5. United Kingdom
6. United States
7. France
8. Denmark
9. Netherlands
10. Spain

Och besökarspridningen följer ganska väl befolkningstätheten i landet förutom att Umeå är rätt överrepresenterat.

2 kommentarer:

  1. Jag ser att du kör med felstavningtaktiken fortfarande. Finns det statestik ;-) på hur bra den fungerar?

    SvaraRadera
  2. Ordet "Statestik" fungerar utmärkt. Vad jag förstår så drunknar mina blondinloggsfelstavningar i mängden så jag hamnar på söksida 20 ungefär.

    SvaraRadera