lördag 23 januari 2010

EU vill förbjuda surströmming

Jahapp! Då var det dags för det. Vårat undantag för surströmmingen går ut 2012 och det kan bli knepigt att förlänga det. Det handlar om för hög dioxonhalt. Men jag tycker att det här är ett typiskt exempel på EU:s klåfingrighet. Det är få som äter surströmming fler än några få gånger per år. Vore det en vanlig matfisk skulle jag hålla med men som delikatess så får man faktiskt acceptera lite regionala egenheter. Med tanke på att det finns vissa krafter som vill få bort det svenska snusundantaget så blir man lite orolig. EU är redan nu impopulärt i norra Sverige och man fortsätter att skjuta in sej mot norra Sverige. Det kan bli ganska stora slitningar mellan norra och södra landshalvorna och dessutom mellan land och stad.


Nu varken snusar jag eller äter surströmming själv. Eller när det gäller strömmingen så mår jag inte bra på den. Det är något med gallan som inte gillar surströmming. Men EU kan också reta gallfeber på mej.

Aftonbladet VF

2 kommentarer:

  1. Hallå... det gäller *all* strömming! Giftet finns i fisken när den fångas. Stekt strömming med potatismos är väl gott?

    SvaraRadera
  2. Är det inte så att dioxinet "anrikas" i surströmmingen. Det förekommer höga halter dioxin i all fet fisk har jag för mej, inte bara strömming. Stekt strömming äter jag också relativt sällan men det är absolut en okej rätt.

    SvaraRadera