fredag 15 januari 2010

Kniven mot strupen - den slemmige kocken

Det går liksom inte att värja sej. Skräp-teven kryper in överallt. Senast hamnade jag framför den där arge-kocken-programmet Kniven mot strupen. Det ska vara något slags svensk Gordon Ramsey som åker runt och styr upp restauranger som håller på att haverera. Underhållningsvärdet är väl så där. Naturligtvis kan våran svenske arge kock inte riktigt mäta sej med Gordon Ramsey men jag gillar liksom konceptet. Det där uppstyrandet är på något sätt universiellt. Finns många arbetsplatser som skulle behöva nån som kom och styrde upp.

Men jag har lite svårt för huvudpersonen. På något olyckligt sätt har han fått för sej att det är en god idé att kamma sej med gårdagens frityrolja. Hjälp mej ni som är unga: Kan ni förklara varför han gör så? Finns det någon som tycker att det är snyggt?

Han skäller förstås ut de stackars nötterna som försöker bedriva matställen av olika slag. Men det är lite ospirituella utskällningar, det går mest ut på olika varianter på "Det här är skit", "Det här smakar skit", "Det ni håller på med är skit" och så vidare. Dock är han lite mer sympatisk än Ramsey på det sättet att han är mer medkännande med de stackars restaurangpuckona. Han lider verkligen med dem som inte får ihop sina saker. Dessutom är jag inte säker på om Gordon Ramsey skulle vara laglig att ha på en svensk arbetsplats.

2 kommentarer:

  1. Jag är tyvärr inte tillräckligt ung för att förklara men Per Morberg har ju samma frisyr. Fast i det fallet förstår man iaf hur flottet kommit upp i håret!
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Förlåt, men jag kan inte hålla mig: The slippery cock.

    SvaraRadera