torsdag 21 januari 2010

Kate McGarrigle är död

Jag hör till dem som aldrig gav upp vinylskivan. Trots den fysiska tyngden har jag burit dessa genom livet. Idag är väl mängden reducerad till kanske 500 och alltihop skulle väl rymmas på ett USB-minne kan jag tänka. Men utan det behagligt murriga ljudet förstås. Och utan de fantastiska omslagen. En liten pärla som jag vårdat ömt sedan sjuttiotalet är en skiva med de kanadensiska systrarna Kate & Anna McGarrigle. Det är sådan där folkmusiksinspirerad musik ibland på franska och ibland på engelska.


Låten Complainte pour Ste-Catherine var en ganska stor hit 1974 fast den skivan har jag inte. I Sverige blev låten en ganska stor framgång för Marie Bergman under namnet "Ingen kommer undan politiken".

Men nu har alltså en av systrarna lämnat in.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade dem också, speciellt när de sjöng på ganska obegriplig franska. På Spotify (som en väninna inbjudit mig till) kan man hitta deras musik. Lyssnade nyss på låten du nämner, tycker om den än idag.

    SvaraRadera
  2. Jag är ganska borta redan när man pratar fransk franska, så när folk sjunger på kanadensisk franska så lallar jag bara med.

    SvaraRadera