måndag 19 april 2010

Serietecknare i Västerbotten

ag tittar, som sagts tidigare, en del på sökordsstatistiken för bloggen. Jag har bland annat vittjat fällor för att fånga in blondinbloggsläsare genom avsiktliga felstavningar. Med viss tillfredsställelse så konstaterade jag att någon irrade in hit på sökordet "smingk" häromdagen.

Men så ser jag att någon sökt på "Serietecknare Västerbotten" och dirigerats till mitt inlägg om Per Demervall, som gjorde de snygga teckningarna till melodifestivalen. Han är något slags Stockholmschauvinist, en slags seriernas Slas, så det var ju illa visat av Google. Så jag listar de som jag kommer på på rak arm, rätta mig gärna, så att den som googlar efter sådant kommer rätt.

Kommersiellt störst är Nicklas Eriksson med sin "Carpe Diem" och en del kul politiska teckningar i VK. Han har förekommit i diverse Svenska humorserietidningar men jag har inte riktigt koll just nu eftersom det varit viss turbulens där.


Den som haft de största konstnärliga framgångarna är Anneli Furmark som gett ut flera album och vunnit seriepriset "Urhunden".

Sedan har vi unge begåvade Oskar Forsgren som tecknat i Bamse och lite här och där.

Åsså jag då. Åke Forsmark, som numer är något slags amatörkonstnär fast jag gör serier istället för tavlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar