torsdag 29 april 2010

DatorMagazin - Linuxtomtarna

Idag händer ingenting. Jag är fortfarande gripen efter att ha läst Robert Crumbs Genesis så det blir liksom inte så mycket gjort.

Men jag satt och bläddrade lite i "Datormagazin". En av favoritavdelningarna är "Linuxnyheter" där supertorra nördar sitter och har provat någon obskyr Linuxdistribution. En av deras favortisysselsättningar är att jämföra Linux och Windows, oftast genom att stapla upp ett par områden där Linux är att förerdra. "Går det att själv att kompilera om kärnan? - 1-0 till Linux".

I senaste numret så får vi en sneak peek på Fedora som alla antas veta är den fria varianten av Red Hat (Fedora är något sorts hattfilt eller nåt) och det är en läsning som kräver något av läsaren. Ibland är det någorlunda informativt som "ColorManagement - ett sessionsramverk som gör det möjligt att hantera, installera och generera förgprofiler i skrivbordsmiljön Gnome" där har man till och med kostat på sej att nämna att "Gnome" är en skrivbordsmiljö om någon händelsevis inte skulle veta det. Men jag blir lite frågande inför "Boost 1.41 Uplift - Den här funktionen medför att Fedora 13 får Boost 1.41.0. tillsammans med Boost.MPI. Som en sidoeffekt kommer Boost att byggas med CMake istället för BJam". Jag känner att jag får ta ställning till det senare ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar