fredag 9 april 2010

Parkeringsbråk

Den där incidenten i Landskrona då en kvinna miste livet i ett bråk om en parkeringsplats stämmer till eftertanke på många sätt. Den parkering i Umeå där smockan hänger närmast i luften är parkeringen på Coop Forum (vad är det för idiot som sätter namn på kooperationens butiker?) . Jag förstår inte riktigt varför för på Willys-parkeringen på andra sidan gatan lyser friden och folk nickar vänligt till varandra men på Coop Forum -parkeringen där vibrerar känslorna.

Jag och hustrun kom in på två hjul som vanligt, vi hade bråttom till någonting och skulle göra några ärenden. Ett av ärendena var på bolaget för jag släpptes av där och hustrun körde för att parkera. Jag slängde en blick och såg att hustrun hade funnit en plats där en bil just skulle köra iväg. Men just när det bilen lämnat sin plats som kommer en bil i full careta från andra hållet, platsen bakom var tom, och tar den plats som hustrun siktat in sej på. Kvinnan i den bilen kliver ut med en död blick och hustrun försöker med gester fråga om de inte kunde backa tillbaka så att hon kunde ta den plats som hon siktat på. Kvinnan gjorde en fnysande rörelse och vände sej bort. Just då tittar den bilförande mannen fram lagom för att få fingret från min hustru.



Hustrun drog iväg och parkerade någonstans längre bort och jag knallade in på bolaget. Då kommer paret i bilen i butiken. Mannen är uppenbart någon form av moderniserad bilburen ungdom, storväxt rågblond med något slags väst med olika dekaler av raggartyp och kvinnan såg håglös och glädjelös ut. Mannen var mycket upprörd: "Hon gav mej fingret!" malde han om och om igen. Kvinnan försökte i görligaste mån ignorera hans kränkta vrede. Uppenbarligen fann hon det viktigare att få tag på helgens bag-in-box och när jag senare råkar på paret i kassan har han fått tag på en platta Kung-öl och maler fortfarande på om det där fingret.

Det är märkligt att parkeringsplatser är en av de frågor som fortfarande kan väcka passioner inom oss.

1 kommentar:

  1. Haha, såg du att det var frugan som gav honom fingret eller är det en slutsats du själv drar när det kommer in en upprörd raggare på systembolaget och upprörs över att han fått fingret av ett fruntimmer?

    SvaraRadera