onsdag 7 april 2010

Folket är olydigt

Det var så att jag försökte diskutera det så kallade pigavdraget med någon på nätet. Jag är skeptisk till avdraget och min kombattant försöker hela tiden anspela till sånt som "Det är bara vänsterteknokrater som tänker så om andra människor. Du har ett viktigt arbete men inte du för du städar. Vi har nämligen bestämt på den 8:e partikongressen att det är en ovärdig och oönskad arbetsuppgift." för det anses så att är man för pigavdraget så hör man till högerblocket och är man mot hör man till vänsterblocket. Men jag definierar mej inte som en blocktillhörande människa och jag bryr mej inte ett dugg om vad någon beslutat på någon partikongress. Det känns på något sätt som ett väldigt daterat tänkande.

Jag läser lite i medias reaktioner på händelsen i Landskrona. Den så kalllade "gammelmedian" är uppenbart frustrerade. Man kan inte längre styra vilken information som släpps ut utan allt och alla hängs ut på nätet. Som vanligt är det värst på Flashback men det sprids även på bloggar. Gammelmedianerna verkar på något sätt uppleva att det hela styrs av någon, de främlingsfientliga, Sverigedemokraterna ungefär. Eller läs artikeln : Populisterna vill utnyttja tragedien . Men det är inte någon som styr, det kanske är någon som springer runt och häller lite bensin på någon lovande brasa men ingen har någon kontroll över internetpöblarna. Det är frustrerade men förmodligen väldigt vanliga männniskor som sitter och skriver sådant där.


Den tiden är förbi när tidningarna och radio/TV kunde styra informationen som kom medborgarna till del. Nu sprids information och tio gånger så mycket desinformation med blixtens hastighet.

På ett sätt är det lite spännande men samtidigt väldigt oroande. En sanningskommission står sig väldigt slätt mot horder av galna konspirationsteorier. Ju vettlösare teorier desto större chans att få gehör på internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar