måndag 25 maj 2009

Mannen som gav Umeå 2014 ett ansikte

För första gången på tio år har jag varit sjukskriven. Jag är lite chockad eftersom jag mest brukar tycka att det bara är att skärpa sej. Det går alltid att jobba om man bara vill. Men nu fick jag något slags allergisk chock så jag fick åka på akuten istället. I stort sett det enda jag vet att jag är allergisk mot är tobaksrök så det är lite irriterande att man måste söka sej genom en tobaksdimma om man ska ta sej in på lasarettet. Det mest påtagliga symtomet var en underläpp som svällde ohämmat. Men det var den svällande tungan som väl var det som oroade mest. Hals och allergisvullnad är ingen bra kombination.

Nu hör det till saken att Umeå kommun har låtit göra en mängd trevliga piké-tröjor med symbolen för Umeå Kulturhuvudstad 2014. Man lät göra dem i en par olika färger. De flesta gick som smör i solsken. Förutom en brun variant med guldbrodyr. Jag har senare förstått att många män glatt kommit hem med dessa men blivit tillbakdirigerade för att byta färg. Det var väl inte helt väntat att jag skulle erbjudas en. Visserligen har jag bloggat för kulturhuvudstadsåret men ändå. Hursomhelst så blev jag glad över den fina tröjan men tillbakadirigerad för att byta färg men tydligen var jag för lågt på skalan för att åtnjuta bytesrätt. Men det är en utmärkt tröja så det är klart man använder den.

Hursomhelst så satt jag där på akuten, sur och purken. Men alla blev jätteglada av att se mej och skrattade så oerhört. Det gick inte att undgå att smittas av den goda stämningen. Jag hade inte helt insett att det var jag som orsakade den. Den kvinnliga personalen tittade blygt bort och den manliga personalen ville kyssa mej (O Tempora o mores). Tydligen var det kombinationen tröjan och mina jätteläppar som muntrade upp.


Efter ett par Linda Rosing-skämt så var jag åter måttligt road men munterheten återvände hela tiden eftersom alla andra var så glada. Nu tjyvslog jag på mobilen och tog ett kort vara för att visa att jag inte ljuger. Inte ska ni behöva nöja er med mina teckningar när ni kan få se ett riktigt kort.


Återigen var personalen på akuten riktigt proffsiga. Det ger en faktist en viss tilltro till det offentliga systemet.

1 kommentar: