torsdag 21 maj 2009

Besök på akuten

Forsmark var på akuten igår. Jag hade fått ett anfall av svider-värker-bränner och ringde sjukvårdsupplysningen vilka dirigerade mej till akuten. Det finns inget ställe som byggts om så ofta som akuten i Umeå och jag tror att det bara blir sämre för varje gång. Nu hade man ett ganska litet väntrum med en kanske 15 sittplatser och en liten lucka där man skulle anmäla sej. Framför luckan hade man byggt upp en glasvägg. Jag misstänker att tanken varit att försöka dela av ljudet så att man inte ska höra vad folk säger men det funkade precis tvärtom. Något akustiskt fenomen gjorde att man inte missade den minsta viskning mellan den som anmälde sej och hon som satt i luckan. Visserligen förgyllde det kvällen för man kunde gissa åldern på de som kom och fick sedan svaret när de angav sitt födelsenummer. Sen kom vi ju nära varann vi i väntrummet då vi visste allt om varann, när vi haft vår senaste avföring och andra intima detaljer.


Men när jag så gjort mina fyra timmar visade en sådan där köttig manlig undersköterska in mej på en sal, tempade mej i örat och stack mej i fingret. Sedan så fick jag träffa en förtjusande parant dam från Iran som diagnosticerade mej på två minuter blankt. Det var ju skönt att åtminstone personalen kändes proffsig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar