måndag 4 maj 2009

Frukt är nyttigt - frukt är onyttigt

Nu har det blossat upp någon sån där ny storm. Någon hävdar att frukt är onyttigt, gör oss feta och diabetes-sjuka.


Det hela är lite lustigt för det är ju trots allt så att frukt kan ju betyda så olika saker. Jag arbetade en gång på ett företag som delade fikarum med ett annat företag. Det andra företaget var ett sånt där IT-företag med unga män som arbetskraft som månade om sina anställda och hade en sådan där fruktkorgstjänst. Det var rätt spännande att se strukturen på fruktätandet. Bananerna gick åt omedelbart. De andra frukterna gick åt så småningom och äpplena låg kvar när fruktmannen kom med nästa korg.

Nu när jag arbetar inom sjukvården ser jag samma mönster. Patienterna får en frukt per dag. Bananerna går åt första dagen och äpplena brukar bli äppelkaka. Överviktiga personer går dessutom som målriktade missiler mot bananerna. Det brukar vara mycket svårt att övertyga om att man nog ska undvika bananer om man har problem med vikten. "Frukt är nyttigt" brukar det heta. Jo, visst är det så men det är samma regler som för allt annat ätande: lagom är bäst och det ska vara variation.

Själv älskar jag bananer men så ser jag ut därefter.

4 kommentarer:

  1. 2 inlägg på en förmiddag, trevligt.

    SvaraRadera
  2. Det förra inlägget hörde till gårdagen men jag fick inte ihop det innan det var nannadags.

    SvaraRadera
  3. Och det toppar du med 0 inlägg på en hel dag, kontinuitet tack?

    SvaraRadera
  4. Förlåt. Men det är så här det kommer att se ut. Jag har en sorts princip att varje inlägg ska ta max 30 minuter men en teckning till varje inlägg .. det tar sällan särskilt mycket mindre än 20 minuter så det är ganska drygt.

    SvaraRadera