torsdag 9 april 2009

Vad kvinnor vill ha

Jag var på Coop forum och handlade inför stora glitter-och-glamour-festen. Närmare bestämt 32 askar ruccola. Det är lite svårt att förklara när man plötsligt inser att det är något som inte är som vanligt. Slutligen kunde inte ens jag undvika att förstå att något förändrats när jag hörde små ynfande ljud runt omkring mej. Jag kände plötsligt kvinnornas blickar på mej. Diskret försöker jag gå genom min klädsel för att se om jag gjort något konstigt men allt var som vanligt. Kvinnornas blickar var liksom blöta. Jag kände igen typen lite vagt. Förr i tiden hände det att kvinnor ungefär tjugo år äldre än mej själv på krogen som diat för djupt i bag-in-boxen gav mej den blicken. Det är sällan så nuförtiden. Dels går man själv sällan på krogen och den åldersgrupp som jag talar om har numer ratat krogen för tisdagseftermiddagsbingon. Eller så tycker de att rullatorn skämmer på dansgolvet.


Men så insåg jag att blickarna lika ofta gick till min vagn. Det var ruccolan det handlade om! Det är ganska gott med ruccola. Den har en kryddig smak som ofta kan lyfta en sallad. Men den har också en vag bismak av bäverspillning som av någon anledning passar kvinnor bättre än män. Sedan är ju namnet så fint också. Den säljer visst bättre nu än när den hette senapskål, som är det korrekta svenska namnet.

3 kommentarer:

  1. Det tog ett bra tag innan jag kunde bortse från bäverspillningstonen i ruccola, men nu tycker jag att det är gott.

    SvaraRadera
  2. Raketsallad har jag även hört att det kallas.

    SvaraRadera
  3. Senapskål låter ju riktigt gott.

    SvaraRadera