onsdag 27 oktober 2010

Glädjelös alkhol

Det finns så mycket fin alkohol. Visserligen anser jag att man ska bruka sådant med respekt. Man har sett allför många som dukat under. Men jag fullständigt älskar öl i alla dess former. Vrålstarka belgiska brygder, konstiga engelska ales, weissbier, en kall heineken en sommardag, outalbara tjeckiskna pilsnrar, svenska blasköl, allt skulle kunna slinka ner. Rödvin är också fint. Jag kan lätt se mej själv åka med en vespa och inhandla mat i en brun pappåse där en baugett och en purjolök med ett par pavor rött i en nätkasse för att slinka upp i en vindsatelje i Paris där jag målar oljor av nakna fruntimmer. En god whisky eller konjak framför en brasa när vinterstormen rasar utanför.

Ja, det finns så mycket fint. Problemet är bara att jag inte mår riktigt bra på sånt nuförtiden. Efter någon pilsner kan jag drabbas av migränliknande huvudvärk. Samma med rödvin och färgad starksprit. Den enda alkohol jag mår riktigt bra på är vitt vin. Men finns det någon mer glädjelös form av alkohol?

1 kommentar:

  1. Jag läste om detta i ett nummer av Vin & Sprits magasin häromåret. Det går ju en massa rykten om varför man får huvudvärk av (främst) vissa röda viner. Någon hade skrivit in och frågat om detta. Enligt svaret handlar det om vad man äter till. Kombinationen av ett visst vin och en viss ost, ett visst kex, whatever, kan i vissa fall orsaka huvudvärk. Och det är visst olika för alla.

    SvaraRadera