onsdag 22 februari 2012

Märkliga påståenden om LCHF

För någon vecka sedan skrev jag om LCHF och frågan verkar vara ständigt aktuell. Jag körde ju en period med LCHF och jag är lyrisk. Det är den enda dieten som någonsin fungerat för mig. Jag har inte bara gått ner i vikt utan även en del problematiska värden i lever och blod har förbättrats på ett närmast mirakulöst sätt. Nu är ju jag i grunden en skeptiker så jag har lite svårt att känna mig riktigt hemma i en sådan här sekt och vissa av förespråkarna är uppriktigt sagt ganska prövande. Men i det stora hela tycker jag att det är en diet som kan vara värd att pröva för den som har problem och antagligen petar i sig för mycket kolhydrater.

Men kritiken från makt och media är stundtals bedövande. Nu senast är det en professor Ingegerd Johansson som larmar om hotande hjärtinfarkter till följd av förhöjda kolesterolvärden. Jag lusläser för att finna vad man bygger det på. Har man testat kolesterolvärden på folk som ätit LCHF? Nädå, man konstaterar bara att konsumtionen av fett har ökat i samhället samtidigt som kolesterolhalten i blodet har ökat - men ser ett trendbrott från 2004 och framåt. Det märkliga är att LCHF egentligen inte kom till Sverige förrän 2005 och knappast slog genom förrän för något år sedan. Så sambandet mellan de ökade kolesterolvärden man referar till och LCHF är VÄLDIGT osäkra. Det verkar som om professorn var sjuk den veckan man gick genom forskningsmetodik på skolan. Förslagsvis skulle man ju kunna ta prover på folk som äter eller har ätit LCHF-kost eller fråga efter kostvanorna hos de som man tar kolesterolprov på. Men då riskerar förstås att få ett annat utfall än det man vill ha.

Tydligen så är det bland 30-40-åringarna som man ser de största ökningarna. Frågan är om det inte kan vara så att det handlar om den första generationen stillasittande dataspelare vars kostvanor nog borde skrämma mer än några som går på LCHF.

Nästa fråga är då den ökande konsumtionen av kött i västvärlden. I Sverige så har köttkonsumtionen i det närmaste fördubblats de senaste femtio åren. Det finns problem med det vad gäller både växthusgaser och de resurser som krävs för att framställa kött i den mängd som det efterfrågas. En Catarina Rolfsdotter-Jansson som tydligen ska vara journalist och författare med "hållbar utveckling" som specialområde. Tvärsäkert säger hon "De senaste åren har olika dieter (AtkinsGI och LCHF) gjort att vi i väst ökat vår köttkonsumtion dramatiskt." som den Asperger-själ jag är kan jag inte låta bli att kolla hur dramatisk ökningen har varit. 




Som jag läser diagram så ser jag tycker jag att det ser ut som om utvecklingen följer i princip samma tendens. Även i diagrammens torftiga värld brukar man bjudas på väsentligt större dramatik än så här. Det är en oavbruten ökning över tid. Inga särskilda pucklar eller dalar som man kan sätta i samband med LCHF. Märkligt nog så tycker sig även Jordbruksverket se att de två sista staplarna skiljer sig markant från de andra och misstänker även de att LCHF ligger bakom.


Tittar man över lång tid så ser  man en puckel och en dal.




Den plötsliga puckeln 74 - 80 är lite svår att förklara. Kan det vara hamburgerkedjornas tillkomst? Men den långsiktiga tendensen är tydligt och jag vet inte vilka glasögon man ska ha för att tycka att LCHF ska kunna vara någon större faktor i sammanhanget.


Varför just LCHF alstrar så många märkliga slutledningar bland folk som borde ha bättre kunskaper och mer kritiskt tänkande vet jag inte. Kanske brukar det alltid vara så här med mode-dieter. 

1 kommentar:

  1. If it tastes good, it must be good for you!

    SvaraRadera