söndag 19 februari 2012

Det krävs så små saker för att göra en stor karl lycklig

När jag läste lördagens VK så fastande jag som vanligt för Nicklas Erikssons träffande kommentarer över samtiden. Den här rutan blir liksom ...orden var tagna .. ur mitt liv .. som de sjöng på melodiradion för tio år sen. Eller om det kanske var tjugo.


Den där skejtåkningen gör ju att skidåkarna ser ut som grodor annat var det med stilig skidåkning som Sixten Jernberg. Volvo 740 har jag aldrig gillat, hade det inte varit en sammansvärjning mellan vägverkets saltning av Holmsundsvägen och den fuktkammare som Samfälligheten torgför som garage hade jag fortfarande kört en 245:a. Den Peugeout 307 som jag framför nu är ett torftigt substitut. Wassberg var en rejäl idrottsman. För övrigt så tycker jag att Fax är ett modernt tjafs - annat var det med Telex - det var rejäla maskiner för riktiga män.

Så var det detta med modelljärnväg. Det tar sin tid att samla in materialet på Tradera men nu har jag så att jag kan sätta ihop en liten mini-märklin-anläggning.


...och jag är såå lycklig.

5 kommentarer:

  1. Du e tuff-tuff, Åke.

    SvaraRadera
  2. ...eller drygt fyrtio år sen, sorgligt nog...

    Hr. Eriksson verkar ju vara lysande. Finns det någon samling?

    "Den fuktkammare som Samfälligheten torgför som garage" borde du arbeta in i texten när du gör en Ranelid och ställer upp i Melodifestivalen, Åke; det är en helt genial formulering.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om det finns någon samling. Carpe Diem publiceras väl i någon serietidning och borde väl vara mogen för utgivning. Men hans övriga material som består av enstaka politiska teckningar på VK:s ledarsida och sportkommentarerna som denna teckning var hämtad ur är knappt dechiffrerbara ens för oss som följer de lokala sporten. Det krävs omfattande och djupa kunskaper i extremt lokala sportföreteelser.

    Som synes så är jag väldigt influerad av kåserier av Ehrenmark-typ trots att jag i praktiken bara läst två stycken. Men jag tror att det är en väldigt daterad humorform.

    SvaraRadera
  4. Egmont har nyligen gett ut en Carpe Diem-samling.

    SvaraRadera