torsdag 4 februari 2010

Oergonomisk spade

Igår skröt jag över Jula då vad passar väl bättre än att skälla på dem. Förra året skulle jag köpa en spade. Jag lät mej bedragas och köpte en "ergongomsk spade". Men en mindre ergonomisk spade torde vara omöjlig att finna.

Skaftet är böjt på något märkligt vis, vilket gör att man får dubbla hävstrångskraften mot sej jämfört med ett rakt skaft. Man måste dra upp höger handen ända upp under hakan för att få någon fart. Och eftersom jag ska få upp snön på en dryga två meter driva så krävs det en hel del. Dessutom är bladet felvinklat så den mesta snön faller av.


Med lite tur får man upp ungefär en snöboll med snö.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte man skall skotta med den, jag tycker det ser ut som man skall styra bort snön med den. Då är en ergonomisk.

    SvaraRadera
  2. Man skottar inte snö med en spade. Det heter skyffel, snöskyffel.

    tio Pepe

    SvaraRadera