onsdag 16 december 2009

Allt är relativt

Det går någon sån där ihärdig reklamkampanj i reklam-TV:n där något pensionssparande försöker inbilla oss att de på något sätt skulle vara bättre än de andra genom att spela upp företeelser från 1994: "Vi har haft högst avkastning av alla sedan ..." och så kommer Loket i Bingo-lotto eller Dr Alban så att man ska förstå att det gått väldigt lång tid.


Okej, de grabbarna kanske känns lite daterade men Ravelli? Är det inte bara 5 år sedan han slutade? Det var Ravelli och sedan Isaksson, har det varit någon däremellan? Och TV-serien tre kronor, det måste väl vara 25 år sedan? Tydligen upplever man tid olika beroende på vad det gäller för något.

För en tid sedan fick jag ett mejl från Per, lillebrorsan till en gammal klasskamrat. Han skrev om ditten och datten och Vidsel och min pappa. Det som var egendomligt var att han skrev att jag introducerat honom för Sugarcubes. Jag vet med säker att jag inte träffat Per sedan 1978 och det lät konstigt att Björk skulle ha varit i farten redan då. Men de där åren är lite i ett töcken för mej så okej. Genom lite olika omständigheter kom jag att leta fram Sugarcubes gamla hit "Regina".




Fruktansvärt vad fräscht den lät för att vara 1978! Det är ju 31 år sedan! Gå 31 år till så hamnar man på 1947. Då var det Ulla Billquist och Sven-Olof Sandberg som gällde och det första numret av Kalle Anka hade inte kommit ut än. Men det där har gått och malt i mej hela natten. Kunde det vara möjligt så nu googlade jag fram deras diskografi. Den kom 1989! Per måste ha pratat i nattmössan! Så jag letade fram Pers mejl. Så står det "Satt vid datorn och tittade på Björks hemsida (den där Isländska sångerskan), när jag kom att tänka på den märkliga musik du förde in mig på i din lilla 1:a i Piteå. (Hur fick du själv rum med alla hundratals obskyra LP skivor?)" . Det var SÅ det var. Jag hade lett in honom på spåret som ledde honom till Sugarcubes! Låten var bara från 1989 så den är praktiskt taget ny! Bara ... öh ... 20 år ...plötsligt börjar jag känna mej gammal.

2 kommentarer:

  1. Mellan Ravelli och Isaksson stod Magnus Hedman i mål. Fast man vill inte göra annat än att glömma den dopade casanovan.

    SvaraRadera
  2. Öh, jag måste ha varit väldigt upprörd över hans casanovande så att jag förträngt alltihop förutom hans namnn som jag bara minns vagt.

    SvaraRadera