fredag 5 augusti 2011

Naturfotografen

Jag investerade i en kamera i våras. En sån där modern, digital sak som fixar till ens tillkortakommanden som fotograf. Man siktar och trycker. Man kan fixa och trixa lite med inställningarna för speciella förhållanden men oftast så funkar det bra att sikta och trycka.  Och så filmar den i HD.

Det är ett strålande år för naturen. Lämmlarna göder alla andra djur och man ser rävar, illrar, mårdar och allehanda rovfåglar. Jag har försökt filma lämlar men det visar sig att det enda som kan skrämma en lämmel på flykten är twilleditt-ljudet när man slår på kameran. Jag har inte funnit var man stänger av det där ljudet så jag har mängder av filmer av Blair-witch-project-typ där jag jagar vilt bland ljungen efter en lämmel.

De stora rovfåglarna flyger också förbi men innan jag har fått upp kameran har de redan siktat sitt byte och flugit iväg med lämmelstackarn. Men så står jag där på stranden med kameran aktiv för att filma äckliga flugor, jag anar en stor skugga femton meter ovan mitt huvud och förnimmer att det är en större fågel. Med en smidig och exakt rörelse så lyckas jag hitta igen fågeln i sökaren och zoomar in fågeln och mirakulöst hänger skärpan med.


Ungefär där börjar jag fundera vad slags fågel det kan vara. Det har gått för snabbt för att jag ska hinna se på vingspetsar och stjärtfjädrar men det bör nog vara minst en kungsörn. Det finns sådana i Laisdalen. Precis där säger kungsörnen "Kraa kraa".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar