onsdag 22 juni 2011

Smingk

Jag läste en rätt märklig kolumn i Aftonbladet. Det var Natalia Kazmierska som konstaterade att "Trashbloggaren är den nya gubbmagneten". Som ivrig försvarare av den svenske Gubben så kände jag det som viktigt att utreda vad det var frågan om den här gången. Det hela visade sig handla om supermegabloggaren Kissie. Den kraftfulla slutsatsen i rubriken visade sej vara utan varje grund i något annat än Kazmierkas egen fantasi. Hennes logiska slutledning lyder "Men hur vet vi att det är just unga tonårstjejer som kollar Kissies blogg? Har det gjorts någon Sifo på hennes cirka en miljon läsare? Med tanke på hennes förkärlek för överdimensionerade sillisar skulle bloggen lika gärna kunna fylla den funktion som Slitz och andra herrblaskor hade för tio år sedan. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Kissie har blivit den nya gubbmagneten.". Såsom varande gubbe så invänder jag kraftigt. Är jag ett enda uns representativ för gubbar så är Kissie tämligen oattraktiv. När jag gjorde en snabb genombläddring med anledning av denna text så såg jag faktiskt mest bilder på unga, rejält slemmiga yngre män. Dessutom så tror jag att få gubbar skulle uthärda alla felstavningar och särskrivningar.

Just detta var anledningen till att jag för något år sedan läste ett antal inlägg i Kissies blogg. Jag hade en tes om att orsaken till att så många hittade till hennes blogg var att hon och de som googlade stavade så fruktansvärt illa så att de på så sätt fann igen varandra. Så jag skrev ett inlägg där jag blandade autentiska felstavningar från Kissies blogg med egna konstruktioner och gjorde ett Googletest. Bara häromdan så var det någon som sökte sej hit genom sökordet "smingk".

3 kommentarer:

  1. Tja, innan man anklagar dem andra för dåligt språk bör man ju inte bajsa i egen sandlåda ..."bilder på unga, rejält slemmiga yngre män" ...suck.

    SvaraRadera
  2. Trollar du med oss nu när du skriver "anklagar DEM andra". Är f ö själv gubbe och vet inte vem Kissie är, däremot har jag sett BlondinBella på TV nån gång, ofrivilligt.

    SvaraRadera
  3. Användandet av "dem" här är förstås avsiktligt men inte dubbleringen "unga" och "yngre" ...

    Läs Kissies blogg och tag del av vad Kazmierska tror ska tilltala en gubbe.

    SvaraRadera