lördag 21 maj 2011

Jag tycker synd om Bamse

Det är märkligt hur det kan bli. Bamse har varit en fredad zon där föräldrar lugnt har kunnat lämna sina barn utan att behöva vara rädd för att något olämpligt ska kunna förekomma. Rune Andréasson hade klockren känsla för vad som gick hem i folkhemmet. Han försvarade Cuba och Kina mot det otäcka USA. Men som det ofta blir med kändisar kommer de plötsligt i en situation där de inte kan göra något rätt.


Nu har man alltså lyckats trampa i klaveret genom att samarbeta med Migrationsverket, ondskans högborg i Sverige, och en upprördhetsTsunami drar över de sociala medierna. Delvis ger jag kritikerna rätt. Bamse hamnar lite "out of character" när han på något sätt försvarar myndighetsbeslut. Det är liksom inte hans sak. Bamses sak är att försvara de svaga när myndigheter blir elaka. Som jag läste någonstans "varför äter han inte dunderhonung och spöar skiten ur dem på Migrationsverket" - det kan man ju fråga sej - men som informationsbroschyr hade det kanske blivit lite märkligt. Nåja, Bamseredaktionen borde ha tackat nej till uppdraget.

Men samtidigt så hamnar kritiken lite bortom alla gränser. Jag plockar två exempel från Facebookgruppen "Sälj inte ut Bamse till Billström Egmont&co - ingen människa är illegal" på hur man medvetet förvanskar Bamses tidigare serier:



Nu fick vederbörande svar på tal från andra i gruppen men jag har inte tagit med dem av hänsyn till att de kanske inte vill stoltsera ute på det vilda internetet. Först efteråt så inser jag att jag kunde ha blurrat deras identiteter men jag ids inte göra om det.

Här är en liten länksamling. Det är allt från vederhäftig kritik till rena stollarna:

Bamse + Jimmie Åkesson = Migrationsverket.
Bamse har blivit Sverigedemokrat.

Bamse ger sen in i Asylpolitiken.
Bamse goes SD.
Bamse goes SD:are.
Bamse hygglo bara på ytan.
Bamse jobbar för Migrationsverket - ett tecken i tiden.
Bamse sviker små och svaga.
Bamses deportationsskola.
Dags att gå i ide, Bamse
Med Bamse som gränsvakt
Migrationsverket: Vi är stolta över vår Bamsetidning.
Migrationsverkets Bamse är ett svek mot barnen.
Nu stormar det om Bamse igen.
Skammens dag.
Så blev Bamse en lögnhals.
Vilks ifrågasätter specialutgåvan av Bamse.
Världens starkaste björn blir Frontex-vakt.

Nåja, nu är jag van vid bisarra överreaktioner när tecknade serier är inblandade. Av någon anledning hör det till. Det är väl bara något år sedan som den som skrev den första upprörda artikeln i det här ämnet, serieskaparen Mattias Elftorp,var en av de som i sociala medier kritiserades som mer eller mindre antisemiter i samband med utställningen "Mus, Mouse, Maus" som gjordes i Seriefrämjandets regi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar