torsdag 8 maj 2014

De gamla skivbackarna

Få av er minns den gamla goda tiden då ett stadsbesök inte var komplett utan att bläddra bland skivbackarna i stadens skivaffärer. Det var lite som att lösa problemet med Königsbergs sju broar när man skulle lägga upp färdplanen mellan Domus skivavdelning, Åhlens, Burmans, den konstiga skivaffären bortanför nuvarande hotell Plaza och - om man var cykelburen - skivbörsen.

Men det här albumet var nog redan på Piteå-tiden. Jag stod och funderade på den här skivan om den kunde vara något baserat på omslaget. Redan då trodde jag på nyttan av att släppa ut sitt inre djur genom att dricka sej drängfull och lyssna på Howling Wolf så högt att grannarna kom och klagade (då fick man förstås koppla sin inre djur). Nå hur som helst så tilltalades jag av det här omslaget.


Men min kassa tillät inte på den tiden att köpa en skiva på måfå så den fick förbli i skivbacken. Nu råkade jag på den via Facebook. Jag skulle nog ha gillat den.

(Nu ser jag att den är från 1970 så det borde ha varit på skivbörsen jag såg den. )


2 kommentarer:

  1. Tackar för tipset! Höjdare! :)

    (Killen finns ju både på Spotify och Youtube, har annars aldrig hört talas om honom.)

    SvaraRadera
  2. Själv så hade jag min golden age på den lite senare tiden när man sneglade på cd-singlar på Åhlens eller lyssnade på album vid disken, typ, där dom hade maffiga hörlurar. MEN...nu är det snarare så att en tur till Myrorna, Pingstkyrkans second hand på Teg eller diverse loppisar inte är komplett innan man grävt igenom alla LP-backar efter fynd.

    SvaraRadera