tisdag 12 februari 2013

De vita älgarna

Debattens vågor går höga när det gäller näthatet. Det finns en sak i detta som gnager min själ så det är väl bästa jag försöker få det ur mitt system. Det var i Katarina Mazettis krönika i ICA-Kuriren som liksom var startskottet till detta.

"En statistiker i bekantskapskretsen säger att det är mycket svårt att finna en ”svensk” som i tre generationer inte har en enda utlänning. Som att hitta en vit älg i skogen ungefär. De finns, men få har sett en."


Antingen så är den statistikern Sveriges mest inkompetenta yrkesman, har Mazetti fullständigt missförstått densamme eller så har Mazetti hittat på dennes existens för att ge sin text mer tyngd.

Själv är jag en vit älg, min hustru är en vit älg och vad jag förstår så är åtminstone de grannar jag umgås med vita älgar och merparten av de släktträd jag kommit i kontakt med i min släktforskning består av vita älgar.

Nu är det svårt att bedöma men jag skulle säga att allraminst 25% av Sveriges befolkning är att karakterisera som vita älgar, förmodligen över hälften.

Jag diskuterade det här på några ställen på nätet. På Flashback kom man fram till att Mazetti var ful, fet och gammal. Om så vore så vad har det med saken att göra? De som har ordning på sina fakta brukar vara just fula, feta och gamla.

Sedan försökte jag diskutera med de politiskt korrekta på Facebook. De frågade varför man skulle vara en sämre människa för att man har invandrare inom tre generationer bakåt. Vad har det med saken att göra? Frågan är ju om hon har rätt eller inte. Eller den mystiske statisktikern kanske? Man kan väl vara bra eller dålig var än man kommer ifrån. Och vad är "bra" och "dålig" förresten?

2 kommentarer:

  1. Jag har väl hittat en och annan finne, dansk och tysk i mina egna och min sambos anor, men då betydligt längre bakåt än tre generationer.

    Om man nu vill platta till Sverigedemokrater så bör man nog använda argument som inte bygger på önsketänkande. Och jag tror dessutom inte att det är ett argument som skulle bita ens om det vore sant. Folk som exempelvis hatar kvinnor, eller tycker att det finns för många kvinnor, påverkas väl knappast av insikten att hälften av vederbörandes anor är kvinnor.

    SvaraRadera
  2. Det finns fler konstiga saker i den där krönikan som man kan fundera över. Att folk som nu ger sin röst till SD när oponionsinstituten ringer lär knappast vara några folkmusikvänner. Alla som jag känner eller snarare känner till så är det hårdrock och gubbrock som gäller. Och de som nu håller på med folkmusik torde vara de mest sverigedemokratbefriade kretsar som finns.

    Och vad gäller maten så har jag den uppfattningen att de här SD-sympatisörerna snarare konsumerar mer Pizza, Kebab och hamburgare än genomsnittsbefolkningen. Och tittar man på folk som äter klassiska svenska rätter som bruna bönor med fläsk, sill, pepparotskött med rotmos etc så misstänker jag att de också är rätt SD-glesa.

    Hela hennes artikel skriker efter den klassiska Flashback-kommentaren: "källa på det?"

    SvaraRadera