tisdag 17 april 2012

Jag erkänner - jag har gjort vita saker i fjällen

Jag har varit tämligen förkyld idag så jag har insupit en hel del media. Visst måste denna dagen ha varit mer bisarr än vad dagar brukar vara? Det har varit en slags surrealistisk karneval i media. Breivik har läst upp något nytt manifest som inte verkar mycket vettigare än hans stora manifest. Kulturministern har låtit sig fotograferas glatt skärande i en tårta i form av en parodinegress. Aftonbladets Karin Magnusson som jag tror är något slags konstinstallation som så småningom kommer att avslöjas - ungefär som konstfackskvinnan på psyket - "Jag är ett konstperformance. Det är dina förivrade kommentarer och ilskna mejl som är det riktiga konstverket". Dagens inlägg är rätt ... intressant: Vita människor gör vita saker i fjällen. Jag vet inte riktigt hur hon har tänkt sig att det borde vara. Men jag erkänner med skammen blossande på mina frostbitna kinder att jag har gjort vita saker i fjällen.



"Arg svan dödade skötare", På Newsmill läser jag att Carl Hamilton vill sänka skatten för riskkapitalister, En kvinna födde ett barn medan hon körde bil - ett tips till kvinnor i inlandet, Vi bekymrar oss för lite om evigheten - Tja, den kommer väl när den kommer, jag får satsa på mitt eget torftiga liv. Och så där håller det på. Överallt.

Som tröst vann i alla fall de svartgula över de vitgula. Torde inte vara många som gör någon nytta på jobbet i morgon i Skellefteå. De har gjort svartgula saker tillsammans.

Edit: Jag funderar vidare lite grann. De fjäll som Karin Magnusson uppfattar som representativa för den svenska fjällvärlden är Åre-fjällen. Själv har jag bra passerat Åre i förbifarten på sommaren men jag misstänker att Åre är lika representativt för den svenska fjällvärlden som Hurgada är för Egypten.

I den fjällby som jag har som "min" härstammar vi alla från en klockare som bosatte sig där på 1700-talet. Vårt ursprung är några gruvfogdar som kom för Nasagruvan, samer och hitskickade präster . Nu anser väl Flashbacknazisterna att samer är en särkilt lömsk form av invandrare eftersom de smög sej in i Sverige för minst 2500 år sen. Eller i värsta fall redan för 10 000 år sedan. Men Karin Magnusson torde väl se dem som vita antar jag. Men i centralorterna i fjällen så blir det faktist allt fler ovita inslag.

Men någonstans så är de där ovita inslagen snarare ett exempel på ett alltmer segregerat Sverige än något annat. Killen som står i pizzerian kommer från Irak eller Libanon. Hon som har Thaivagnen på torget kommer från Thailand förstås gift med en svensk gammpojk. Enstaka original för Tyskland eller Holland har bosatt sig i ödegårdar och skaffar getter.  De "vita" långpendlar till Norge, Stockholm eller någon av gruvorna. Det är som en svensk klichékomedi alltihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar