måndag 18 april 2011

Kan själv - groddar

Jag växte ju upp i skuggan av sextioåttagenerationen. Det fanns ju en ofta omotiverad tilltro till sin egen förmåga bland dem och en del saker nedärvdes. En frekvent sak som man kunde själv var att brygga vin. Otaliga vinsatser har bryggts därför att det är "nästan lika bra" och ganska billigt. Min kamrat Lasse bryggde ett vitt vin som nästan gick att dricka om man blandade det med fruktsoda. Själv bryggde jag ett mörkt öl som var bland de godaste jag druckit. De första två flaskorna. Sedan började en jästsmak växa fram  i brygden som till sist blev så påfrestande att jag hällde ut de sista åtta flaskorna.

Ja, sen har man ju provat och odla allt möjligt konstigt också med synnerligen blandat resultat.

Det mest lättodlade som finns är groddar. Man häller ner lite frön i en groddodlare och så vattnar man och efter några dagar så har man lite fina groddar att lägga på frukostmackan eller i en sallad. Kanongott. Men efter ett tag blir man less och groddodlaren läggs i förrådet brevid bakmaskinen.

Men härom veckan var jag på Plantagen i ett annat ärende och hittade den här lilla raringen:


"Hot Mix"? Det låter ju hur spännande som helst! Det är en blandning av Rädisa, Rättika, Senap och Bockhornsklöver. Och det är verkligen en Hot mix. Hett och kryddigt.


Rekommenderas verkligen!

Edit: Dessvärre så är det så att "Hot Mix" innehåller sådan där "Bockhornsklöver" som man misstänker kan vara inblandad i den här allvarliga formen av Ehec-smitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar