måndag 3 januari 2011

Ska det vara nytt år nu också?

Var det inte nyår för några månader sen?

Hursomhelst så gjorde vi samma övning som i fjol. Vi gick grannars runt och hade ett evenemang vardera. Singelmannen gjorde fördrink med delikata snittar med laxröra. Vi serverade ostgratinerade ostron med lite vitt vin. The Berras gjorde varmrätten som var en smördegsinbakad entrecöte med lite gott jox i som jag glömt vad det var och rödvinssås. The Ralles gjorde en förjusande efterätt (förtjusande uttalas lite Carl-Janskt sådär) med ett elegant litet rektangulärt fat med en pytteliten skål saffranspanacotta, en fantastisk lite chokladsak med ett stänk Laphroig och något lite fruktigt i rom som hade dekorerats med en sådan där näpen lite chokladdekoration. Sedan tappade jag spåret lite grann men vi åt och drack lite mer, det sköts lite raketer i grannskapet och jag vet att jag diskade något vid tretiden.

Nyårsdagen förflöt som vanligt. Man vaknar på morgonen, typ, och funderar allvarligt vad poängen är med att dricka och äta allt gott på en och samma kväll.


Sedan missar man backhoppningen, ser en snutt av Ivanhoe (någon gång i mitt liv ska jag se hela) sedan tillbringar man eftermiddagen i för dagen något mindre glada vänners lag och halvsover genom den traditionsenliga nyårskomedin.

Jag skrev årtalet för första gången idag. Det stod 1911 när jag läste på pappret. Det brukar funka någon gång fram i oktober.

God fortsättning.

9 kommentarer:

  1. Var det ens nån backhoppning? Jag skummade TV-tablåerna men hittade ingen sådan där, konstaterade att inget är som förr,
    stängde som vanligt av Nyårskonserten efter en tredjedel eftersom det bara var en massa mjuk-klassiskt och konstaterade att vissa saker är som de alltid har varit.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att SVT har slutat sända dem men de sänds väl i någon perifer kanal någonstans. Backhoppning är jämte 10 000meter skridsko den ultimata bakfyllesporten (att se -inte att utöva).

    SvaraRadera
  3. Den ultimata bakfyllesporten att utöva måste vara simmning (på grunt vatten).

    Ser att du länkar till min gamla blogg här till höger, om du känner att du har lite att göra någon dag kanske du kan ändra till isacsvarld.blogspot.com

    Olé!

    SvaraRadera
  4. Jag ska. Jag har en del gamla bloggvrak där som ska uppdateras och kanske läggas till några.

    SvaraRadera
  5. Jag måste säga att det är hög klass på nyårsmiddagarna sedan vi börjat med dessa gående bord. Jag ser redan fram mot sniglarna till förrätten nästa år!

    SvaraRadera
  6. Hittade mer om nyårsbackhoppningen, och backhoppning i allmänhet, här:

    http://idrottshistoria.blogspot.com/2010/01/tysk-osterrikiska-backhopparveckan.html

    SvaraRadera
  7. @Ralle. JAg satt och halvsov till något engelskt matlagningsprogram. Det var en man som fick sin trädgård molestad av kaniner så han fångade dem. I alla fall så gjorde han Haggis av inälvorna så det kanske blir nästa års spännande rätt.

    @Spiring. Det sändes rätt mycket på Eurosport. Jag såg någon liten snutt men jag var alldeles för obakfull vid det tillfället för att kunna låta bli fjärrkontrollen.

    SvaraRadera
  8. Låter som sambon´s favvoprogram "Det goda livet". Dom äter även ekorre och annat dom kan hitta i närheten.
    Haggis har jag ätit i Skottland och det vi kunde säga till våra värdar var: "This is what wii in Swiiden cål Pölsa" ;)

    SvaraRadera
  9. Haggis har dock den fördelen framför pölsa att whisky är helt rätt som tillbehör.

    Jag har förresten i München ätit en "sydtysk specialitet" som visade sig vara gravad lax. De flesta rätter är kanske inte så unika som man kan tro.

    SvaraRadera