onsdag 1 december 2010

Iphone är ett satans påfund

En äldre bekant hade tråkats av barnen för sin åldriga telefon som inte kunde ta emot bilder. Hur skulle hon nu kunna följa barnbarnens utveckling.? Så hon gått för att få tag på en telefon med stor bildskärm så att hon skulle kunna se bilderna. Jag anar hur vargen i telebutiken gnuggade sina händer och krängde en Iphone 4.

Instruktionsboken var oläsbar så hon ringde till butiken och fick raljerande svar om bluetoth och annat som inte sade min bekant just någonting. Ladda och sim-kort var så långt som hon var med. "Du som är teknisk, Åke ..." började hon. Jag är visserligen teknisk och kan hur mycket som helst men mobiltelefoner är en vit fläck på kartan. Eftersom ingen någonsin ringer till mej annat än för att lura på mej pensionsfonder eller kalsonger så är mitt behov modest. Jag har just lämnat NMT 450 röd och portföjtelefonen.

Jag börjar med att försöka läsa bruksanvinsingen och Apple har slagit ett nytt världsrekord. Detta måste vara den minsta text som någonsin använts i en bruksanvisning. Jag hör till dem som kan läsa den dolda texten på en femtiolapp men detta var för smått till och med för mej.


Men det stod inget mer än att "stoppa in sim-kortet". Gärna det men var? Det finns två små stjärnskruvar under men det ska man väl inte behöva ta till. På sidan finns något som ser ut som en lucka men det framgår inte riktigt hur man ska öppna den. Det finns ett litet hål som skulle kunna vara något som man skulle stoppa in ett gem i. Men med tanke på dyrgripens pris tvekade jag. När jag inspekterade lådan närmare så satt det på baksidan av en kartongbit en liten mojäng som såg ut som en gammaldags makrillburksnyckel i miniformat. Jag förde in den lilla tingesten i öppningen och Sesam öppnade sig. Det kom ut en mikroskopisk släde där man kunde stoppa in ett föremål format som ett sim-kort. Fast hälften så stor som ett sim-kort. Jag konsulterade google och det visar sig att en Iphone 4 ska ha ett "mikro-sim". Man kan tydligen skära till ett vanligt sim.kort men man måste göra precis rätt.

Jag erkänner mej besegrad av Apple. Jag klappar min fina gamla PC när jag kommer hem. Förlåt att jag ibland tänkt Apple.

1 kommentar:

  1. Vad jag har förstått så är det Iphone man skall ha:

    http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg&feature=player_embedded

    SvaraRadera