torsdag 26 februari 2009

Grannen från helvetet

När man börjar tidigt på morgonen är det ingen pardon. Man har en liten stund att äta frukost men annars är det adrenalin som gäller. Snabb dusch, fräscha kläder och go-go-go!

När man har jobbat natt och vaknar fram på eftermiddagen är det helt andra premisser. Man segkliver upp. Man plockar fram någon t-shirt ur lägsta lagret i garderoben och så söker man sej mot köket för att få på kaffekannan. En eventuell dusch får anstå till systemet är återställt till åtminstone basala funktioner. En macka med så lågt fiberinnehåll som möjligt är nästa punkt på dagordningen.

Häromdagen när jag befinner mej i detta primitiva tillstånd blir jag varse att det flimrar förbi en mystisk skugga utanför köksfönstret. Och en till. Jag går fram till fönstret och just då kommer en man gående. Han ställer sej och tittar ogenerat på mej. Tre meter utanför fönster står en man, fullt medveten om att jag står i mitt köksfönster och tittar på honom, och tittar på mej som på ett djur på zoo. Så ytterligt osvenskt. Efter någon minut är han nöjd med sina studier går till huset mitt emot. Då blir jag varse att det är fler personer i faggorna. Huset mitt emot är till salu och det är visning. Jaja. Det är väl nån sorts förklaring.

När jag så vänder mej om ser jag att jag har hela diskbänken full av vinflaskor. Det är inför ett projekt jag håller på med. Jag har tiggt flaskor av vänner och grannar och rengjort dem. Men det kanske inte ser så snygg ut från utsidan, särskilt när det är många personer som springer i området.

När jag så börjar bära bort vinflaskorna råkar jag passera hallspegeln och det slår mej vilket visuellt intryck jag bjudit husspekulanten på.


Skulle du vilja ha den personen till granne? Det värsta är att de har home-stajlat huset som ska säljas. De kanske borde ha home-stajlat grannen istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar