fredag 19 mars 2010

Rullpizza

Jag var nere på stan idag. Det är sällan man tar sej tid att flanera på stan så jag gick runt. Först gick jag bort till postgången för att se hur den ser ut nuförtiden. Nu verkar det bara finnas någon enstaka butik kvar förutom systembolaget. Det känns som någon postapokalyptisk film när man vandrar bland de övergivna butikslokalerna. Kungsgallerian kändes marginellt bättre men det är inte särskilt lattjolajbans på stan nuförtiden. På torget stor några dystra kebabvagnar. Det hela såg så sorgligt ut så jag köpte en rullpizza av medkänsla.

Men rullpizza är ju något som gör en glad. Denna fantastiska kulinariska skapelse som är en blandning mellan Italien, mellanöstern och Umeå. Men att äta en rullpizza på torget är verkligen en ingående ornitologisk studie.


Hade rullpizza funnits i det allra spädaste sextiotalet hade jag kunnat svära på att det var på Umeås torg Hitchcock hade fått idén till "Fåglarna". En duva lade en splätt nästan på mej. Det var väl den helige ande som var sur för igår ...

6 kommentarer:

  1. Hahaha!!!
    Rullpizza har jag aldrig hört talas om,
    intog dock en vanlig pizza hemma i tv-rummet
    igår kväll. Lugnast så...
    Man kan inte lita på våra bevingade vänner!

    SvaraRadera
  2. Efter en sväng runt Mölndals centrum på jakt efter rullkebab börjar jag tro att just pizza på rulle är en Norrländsk specialitet, kan det vara så?

    SvaraRadera
  3. På freddys kebab i kista så har de rullkebab! Men någon rullpizza har jag tyvärr inte hittat här nere.

    SvaraRadera
  4. Rullpizza är en Umeå-specialitet.

    SvaraRadera
  5. För den som inte känner till hur en rullpizza är funtad så är det alltså en vanlig pizza med något mindre fyllning som pizzamannen fyller med en rejäl omgång isbergssallad, en rejäl klägga rosa sås, en splätt stark kebabsås och en rejäl näve fefferoni. Sedan rullas alltihop till en rulle. Den har en något bättre balans från kostcirkeln än en vanlig pizza så man mår betydligt bättre efteråt.

    SvaraRadera
  6. Tack Viktor, ungarnas badmintonspelande för oss titt som tätt till Kista. Jag ska försöka lägga Freddys Kebab på minnet. Annars finns ju det mesta i matväg i Kista Gallerian.

    SvaraRadera