måndag 29 mars 2010

Devalvera inte näthatet

Det är en artikel i DN om näthatet "Skillnad på mobbing och nätspråk" där en forskare i vanlig ordning kommer fram till att det inte är ungdomars grova tillmälen till varandra som är problemet utan att vi vuxna inte förstår att "Du ska dö ditt satans luder" i själva verket är normalt nätumgängesspråk och sagt i all välmening.

Det finns inget riktigt rätt och fel här. Å ena sidan så måste språket på nätet och språket i den vanliga världen betyda något så när samma sak. Annars får de som byter mellan världarna förr eller senare problem. Å andra sidan har vi fått ett räddhågsnare samhälle. Fackets försvagande och arbetsgivarnas framflyttade positioner har gjort att diskussionerna i fikarummen har blivit mycket ängsligare. Vissa samhällsfrågor som exempelvis jämnställdhet och invandring har polariserats så till den milda grad att skillnaden mellan diskussionerna som förs offentligt och de som förs mellan skål och vägg är nästan smärtsam. Och här kommer nätets anonymitet in. I skydd av anonymitetens mörka famn så får de förtryckta åsikterna fritt spelrum. Allra tydligast ser man internets mörka sida på Flashback där folk stundtals blir bindgalna av näthat.


I det långa loppet så tror jag att den här svårigheten att prata fritt i det offentliga rummet och möjligheten att riktigt excellerera i anonymt hat på nätet gör att många hamnar i ett slags dubbelliv som i förlängningen kan bli grorund för osunda rörelser i samhället. Och kunde vi inte pysa ut allt vårt missnöje anonymt kanske vi skulle tvingas höja våran stämma på den plats den borde höras om man nu har något att säga.

Så därför ska vi inte devalvera ordens mening för att de skrivs på nätet. Ordet "spade" måste betyda "spade" både på nätet och i verkligheten.

7 kommentarer:

  1. Hej Åke. Jag hade tänkt att använda din bild på Svenska B, nationella prov, delprov A: muntligt prov. Det skulle vara en fördel om du visste var du fick tag på bilden och illustratör. Vet du vet? :)

    SvaraRadera
  2. Det är jag som tecknat den så det är bara att ange Åke Forsmark som illustratör.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte precis fråga samma sak som kommentaren ovan! Grymt tecknad! Lånar den till mitt tal på torsdag.

    SvaraRadera
  4. Är det några frågor så är det enklast att skriva till min offentliga mejl info@forsmarx.se

    SvaraRadera
  5. Grym text och bild, jag gör som de 2 andra och lånar bilden till mitt nationella prov imorgon, tack på förhand!

    SvaraRadera
  6. Ni som kommer från Göteborg kan ju med fördel använda bilden på http://forsmark-stralandetider.blogspot.com/2010/05/mera-nathat.html

    Nu börjar jag förstå lite sammanhang här. Näthat är alltså ett tema som folk har på nationella prov? "Näthat" har plötlsigt gått om sökord som "Statestik","Håriga underliv" och "lesbiska skogshuggare". Men alla söker på natten av statistiken att döma, ni måste sova. Annars orkar ni inte med skolan.

    SvaraRadera
  7. Tjena Åke! Debattartikeln; http://www.dn.se/kultur-noje/nathatet-storst-bland-unga-1.907612
    är en av texterna man får ge välja att ge infallsvinklar på under årets nationella.
    Tar och lånar bilden jag också, anger Åke Forsmark som illustratör.

    SvaraRadera