onsdag 24 mars 2010

Ersboda

På andra sidan E4:an ligger Ersboda. Det är ett rätt ambitiöst byggt bostadsområde där man verkligen lagt sej i vinn om att skapa ett differentierat boende. Bland enorma grönområden ligger små enklaver av bostäder som är gediget byggda och välplanerade. Det är bekvämt cykelavstånd till närmaste badstrand och man kan faktiskt promenera till närmaste slalombacke med sin snowboard. Bara tvåhundra meter från tätbebyggelsen ligger en å där jag träffat på en bäver. Ett område kan nog egentligen inte byggas så mycket bättre.

Men det finns några industriområden och några affärsområden där det finns lite fula betongväggar. På ett av de ställena brukar jag se en liten sorgsen skara som hänger vid en lastbrygga.


Det känns lite konstigt med så många fina och trevliga platser i närheten men jag har inte funderat så mycket på det.

Men så får jag ett slags aha-upplevelse. Det var en otrevlig händelse för någon vecka sedan där en ung man fick sätta livet till i något slags bråk. Jag följde en del diskussioner på olika nätforum där en del Umebor ogenerat beskriver Ersboda som något slags ghetto. När så småningom en del bilder från Ersboda dyker upp protesterat skribenter från andra delar av landet "Det där är inget Rosengård - det är ju ett svenneområde!". Tydligen är det lockpanel som är inkompatibelt med normal sund ghettokultur.

Då råkade jag på den här , det är något slags hiphop-video där de ska vara så ghettogangstriga som möjligt och de har spelat in den på Ersboda. Det är nästan lite rörande när man ser hur de försöker skapa en identitet med olika attribut men det faller ganska platt när de springer runt bland husvagnarna och lockpanel ser verkligen inte ut som ghetto ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar