lördag 27 mars 2010

Dag Vag på droskan

Som tidigare aviserat så skulle bloggskribenten gå på lokal. Vi var ett gäng som skulle se Dag Vag på droskan. Vi anlände i god tid och avnjöt Droskans buffé som bestod av diverse laxvarianter och sedan en grillbuffé med oxfilé, fläskfilé och kyckling. Det var riktigt gott.

Dessvärre så började inte Dag Vag att spela förrän 22 vilket gjorde att en del av publiken var överförstärkta som vanligt på Droskan.

Dag Vag är en märklig blandning av allt möjligt. De spelar med ett oavvisligt gung som sätter den stelaste vrist i gungning. Stig Vig pratsjunger dråpliga nödrim a la hejaramsor, med ordlekar och billiga vitsar. Textinnehållet är något slags postprogg med samhällskritik, drogromantik och olika dystopier i en skojsig blandning. Bandet är givetvis blekare och gråare än det band som rockade röven av konungariket en sommar för trettio år sedan men det var fortfarande roligt att se. Puristen inom mej tilltalades också av att man kör med den klassiska rocksättningen två gitarrer, en bas och trummor.

Stig Vig har något slags loj och dryg attityd som stundom retar mej men när man hör Beno Zeno sjunga så inser man att Stickan har något visst. Han är nyligt njurtransplanterad och är i riktigt god form. Hans utseende håller alltmer på att glida mot den galne professorn i "Tillbaka till framtiden".

Och Beno Zeno ... Snacka om att hålla sej i god form. I mitten på sextiotalet besökte vi min moster i Stockholm. De bodde i något sådant där stort bostadsområde och när vi promenerade runt så stod det en liten släpvagn med texten "Mecki Mark Men". Vi som kom från Vidsel var ju tagna av att vara så nära riktiga kändisar så vi tog ett kort av släpvagnen. Jag undrar om syrran har kvar det än? Hursomhelst så gick jag alltså på lågstadiet och Beno Zeno var redan etablerad popstjärna. Jag är tvungen att slå upp och han är alltså född 1945. Jag träffade förresten min gamle kompis Lasse och jag sa att jag såg när Kebnekajse, med Beno Zeno som huvudaktör, spelade i sporthallen i Piteå. "Var det när han spelade i A-hallen eller när han spelade i B-hallen" frågade han. Det är alltid skönt att det finns större nördar än en själv. Lasse hade på sej en Kebnekajsetröja.

Beno Zeno spelar naturligtvis briljant. Det hände ibland när han och Teka Pukk verkligen fick till det så att han sprack upp i ett leende. Vissa människor ska inte le. Han borde inse att det finns en orsak till att badrumsspegeln spricker när han försöker le mot den.

Jag är glad att jag gick och såg dem.

13 kommentarer:

  1. Jag oxå. (glad att du såg dem, alltså.)

    SvaraRadera
  2. Underbart med konserter som gör avtryck!

    SvaraRadera
  3. Jag var aldrig ngt. fan av D.V, än mindre besökte ngn. konsert då det begav sig. Däremot råkar jag veta var S.V bor OCH jobbar (en dryg mil härifrån). Såg honom vara jurymedlem i en lokal talangtävling för barn/ungdomar, för några år sedan.
    En till synes helt "vanlig" medelålders man -
    då börjar man inse att man inte är någon ungdom längre...

    SvaraRadera
  4. Fina teckningar, Åke! Det där med att börja 22 var inte vår idé, har för mej att vi börjat tidigare där förr om åren. Och Rondine - du har definitivt blandat ihop mej med nån annan.

    SvaraRadera
  5. Wow! En popstjärna kommenterar på min lilla blogg! Jag är själv mycket nöjd med teckningen av Stig men något mindre med den av Beno. Just det där med 22 var en del av problemet för jag hann få i mej några pilsner för mycket så det var svårt att få till bra skisser. Det kan också ha inverkat att jag var där med en nybliven 50-åring så vi hade testat hans födelsedags-singelmaltar innan. Men jag var ju ändå elegant nykter jämfört med luftgitarristen.

    Läser du någonsin här igen Stig så ska ni ha tack för en mycket trevlig konsert.

    SvaraRadera
  6. Coolt Åke!
    Jag tycker oxå det var fina teckningar. Möjligtvis bidrog den där Bowmoreflaskan till att Kenny fick låna några drag av din andra stora idol, Steven Segal (för 50kilo sedan)!
    ;-)

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Tyvärr måste jag tillstå att jag hade fel..
    Jag hade blandat ihop S.V med en helt annan person som spelade i ett helt annat band.
    Pinsamt, men sant.
    Radera gärna min kommentar.

    SvaraRadera
  8. Du kanske menade BB Damage (a k a Mats Ronander) jag tycker inte att det spelar någon roll för det är så lätt att gå vilse bland namnen när man närmar sej Dag Vag. Det var flera som blandade ihop Beno Zeno och Zilversurfaren tex.

    SvaraRadera
  9. Det är väl inte så där jättekul att bli ihopblandad med nån annan, oavsett vilket namn man har. BZ och Zurfarn har råkat ut för det där sen den dan BZ kom med i bandet i stort sett.

    Förresten, fick du några sketcher på dom andra i bandet?

    SvaraRadera
  10. Nej, det var inget seriöst projekt att skissa alla. Det var väl dels ett slags värdeperspektiv då ni två är de "intressantaste" ur pop-nördsperspektiv sedan inverkade naturligtvis att du stod synligast och BZ på vägen till toaletten :) Skisserna var förresten bara ganska fula stenografier som jag sedan ritade på en sådan där ritbräda. Din skjorta minns jag inte alls hur den såg ut utan plockade mönstret från någon bild på nätet på en skjorta som du hade där.

    Rondine bor på Gotland tror jag så hon har säkert blandat ihop er med Grymlings :)

    SvaraRadera
  11. Gotland - då tror jag mej ana att det är en man vars artistnamn börjar på F och bandet han spelade i på E...

    SvaraRadera
  12. Låt oss inte grubbla över det. Vill du ha bilder på bandet i övrigt kan jag alltid fuska ihop nåt. Min epost är info@forsmarx.se

    SvaraRadera
  13. Ja, S.V. du har helt rätt...
    Men, nu glömmer vi det va?

    SvaraRadera