onsdag 17 mars 2010

Dödsannonser

Livet har sina skeenden. Först var familjesidan obegriplig. Farmor och Farfar lusläste den och suckade över att den och den i Murjek eller någon annan exotisk ort hade dött. När man kom in i vuxenvärlden blev det intressant med folk som förlovat sej och gift sej. Senare kom perioden då alla skaffade barn. Några dödsannonser fick man dessvärre läsa genom då några tog sig av daga eller omkom i någon idiotisk alkoholrelaterad olycka. På senare år har jag följt Piteå-Tidningens familjesida för att se vilka av mina barndomsvänner som fyllt femtio och när mina föräldrars vänner har avlidit.


Men nu håller de flesta av mina bekanta på att ha passerat femtioårsåldern. I morse när jag bläddrade i tidningen var det två dödsannonser för män födda på femtiotalet. "Tänk på Parkinsonfonden" stod det på den ena. Det kryper närmare. När dagens ungdom ska säga "Bra eller dåligt" så säger de av någon anledning "Bra eller anus". Nu inser jag att i min ålder så är livet "Bra eller Fonus"...

1 kommentar: