måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. Det skiter väl jag i, internationella Orangutangdagen är min dag. Jag satt istället och funderade över olika bilmodeller och hur igenkännbara de är. Och litet grand tänker jag på hur män uppfostrar män.

För ganska många år sedan så hade vi en Renault 12 TL. Jag älskade den bilen. Lätt och meka var den också, det fanns nästan inga rörliga delar och det satt något slags gräsklipparmotor i den så man kom åt överallt i det överdimensionerade motorrummet. Om jag minns rätt så var motorn på 47 hästkrafter, inga problem att hålla hastighetsgränserna alltså. Men motorn skar av någon anledning och jag köpte en Renault 12 TS. De var i stort sett identiska förutom att man hade satt på en Weberförgasare så man kunde skrämma ut 55 hästkrafter ur motorn. Det kändes faktiskt skillnad. Hursomhelst så skulle vi avliva den gamla TL:en och jag skulle plocka någon del ur den som faktiskt var i bättre skick. Så jag stod på en parkering med båda bilarnas motorhuv öpnna och bägge backluckorna.

Det kanske såg lite lustigt ut och en liten pojke ropar högt till sin far "Titta pappa! Två likadana bilar som båda har motorhuvarna och bakluckorna öppna!"


Pappan tillrättavisar sonen: "Dom är inte likadana. Dom har olika förgasare."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar