torsdag 18 mars 2010

Den Helige Ande

Med anledning av den senaste tidens diskussioner satt jag och skissade på olika rondellhundar. Först satt jag och skissade på en Rondell-Gud tecknad i Iliustrated-Bible-stil ungefär. Det var ganska lovande. Det såg lite komiskt ut med en arg patriarkalisk Gud som stod på alla fyra. Storleken är lite intressant eftersom han oftast avbildas som mycket större än en vanlig människa, ungefär 6-8 manshöjder. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha en sådan för åtminstone här i Umeå så kör folk så illa i rondellerna att Gud skulle ha dränkt många bilister i svavel och aska och förvandlat andra till saltstoder i pur vrede.

Sen gjorde jag en skiss på Jesus. Först i stil med sådana där gamla oljetryck och det såg väl rätt okej ut men lite tråkigt. Sedan skissade jag honom med törnekrona och korset på ryggen men då kändes det lite obehagligt och inte helt passande för en humorblogg.

Men då kom jag till en intressant frågeställning för när jag gjort två tredjedelar av treenigheten var det ju naturligt att ta sej an den Helige Ande. Är han avbildad någonstans? Hur jag än tänker så ser jag honom bara som en sådan där serietidningsande som kommer från en oljelampa. Hur stor kan han vara? Han borde väl vara ungefär lika stor som Gud men måste väl kunna vara ungefär lika stor eller liten som behövs. Vilken färg har en helig ande?


Det enda jag är säker på är att han har en Fez.

3 kommentarer:

  1. Den dominerande avbildningen av Den Helige Ande i konsthistorien är en duva. Lite andefattigt, kan man tycka (pun not intended).

    SvaraRadera
  2. Jo, så är det nog. Det låter bekant. Ibland brukar jag faktiskt göra lite research innan jag skriver inlägg för att inte skriva något dumt men ibland så låter jag mej vara okunnig för att kunna närma mej ämnet mer oskuldsfullt elelr vad man nu ska kalla det.

    SvaraRadera
  3. Hihi, din ande är ju Aladdins, inte alls den Helige, och nej, jag vet inte heller hur han skulle se ut :), lite mer strålande kanske.

    SvaraRadera