lördag 20 mars 2010

Har du fått ditt gredelina kuvert?

Knappt så har man genomlidit pinan av "har du fått ditt orangea kuvert?", där dom som bestämmer hånar en för att man kommer att genomlida sin ålderdom i fattigdom och armod, förrän man kommer på att man ska bringa fler uppmuntrande nyheter med färgade kuvert. Den här gången så är det justitieminister Beatrice Ask som vill skicka ut gredelina kuvert till folk som är misstänkta för sexköp. Utan att på något sätt gilla sexköp så låter det lite konstigt att brännmärka folk på enbart misstanke.


Men mest är jag förundrad över färgbeskrivningen. Finns det någon som säger gredelin idag? De enda som jag har hört som använt ordet var gamla tanter med vitt hår i knut på sextiotalet.

6 kommentarer:

  1. Om jag var Beatrice skulle jag på allvar oroa mig för att hädanefter få bära öknamnet Tant Gredelin.

    SvaraRadera
  2. En manuell trackback från min blogg:

    Beatrice Ask borde avgå - hon får en hint av CUF

    Hur ställer du dig förresten till återanvändning av dina bilder från bloggen? Har du skrivit något inlägg om det?

    SvaraRadera
  3. Länkar man bara tillbaka hit så är det fritt att använda.

    SvaraRadera
  4. Det är väl bäst att förtydliga att jag menar fritt att använda för normalt bloggande om man vill illustrera med en eller annan gubbe.

    SvaraRadera
  5. Kul. Kan du inte skriva det någonstans på bloggen. Förslagsvis någonting liknande i exempelvis högerspalten:

    "Bilderna på bloggen är fria för icke-kommersiell användning om du berättar var du hittat bilden och länkar tillbaka."

    ?

    SvaraRadera
  6. Jag inser att det finns en person som använt ordet "gredelin" som inte var en vithårig tant född på artonhundratalet och det var Jan Hammarlund som hade det i en textrad på skivan "befriade från skolan". Det var typ

    "Sitt ner och sjung en sång
    Kvällen är inte lång
    Inte längre än varje gång
    vi sitter med lite ost, bröd och vin"

    och så är det nån vända som slutar med att

    "... himlen är gredelin."

    SvaraRadera