torsdag 12 november 2009

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge

Som ung samlade jag frimärken. Det var inte de värdefulla och samlarvärda frimärkena jag åtrådde utan färgglada märken från länder som ingen hört talas om som Khor Fakkan, Fujeira, Abu Dahbi, Kathiri State in Hadramuth och Malaku Selatan.

En gång när jag var in i en bokhandel, som hade en särskild avdelning för frimärken, stod en man och skällde ut affärsinnehavaren. Mannen, som var militär, tyckte att man ledde in ungdomen på fel väg med dessa färgglada frimärken. Frimärken skulle vara enfärgade, stämplar var viktigt, helst från regementsorter, och var det utländska märken skulle det vara fältpost. Jag förstod inte riktigt allt han sa. Han skällde ungefär som Kapten Haddock. Jag hade några sådana där fältpostmärken. De var ju inte särskilt roliga. Jo, en detalj hade jag roligt åt men ...


Häromsistens berättade jag hur jag efter dryga förtio års längtan till sist fick tag på de runda frimärkena från Burundi med guldreliefer. Men ett par frimärken som jag åtrådde ännu mer var de tredimensionella märken från Bhutan.


Det handlar om rymdmotiv. Det var väl efter månlandningen som rymden verkligen var i ropet. Det lär väl knappast handla om Bhutans eget rymdprogram. (Bhutan ligger i Himalaja, inklämt mellan Kina och östra delen av Inden och är stort som Nederländerna ungefär)


Trots, eller möjligen tack vare, märkenas litenehet så funkar tredimensionaliteten utmärkt. Bättre än på sådana där vykort och liknande. Men rymden är väl också tacksam för 3D.


Jag såg dem en gång i en affär någonstans i Europa. Jag ville köpa dem men jag hade just tiggt till mej en omgång med trekantiga frimärken med dinosaurier på, dessutom var de där Bhutan-frimärkena ganska dyra. Men så hittade jag igen dom på Tradera. Tolv kronor fick jag betala för att uppfylla en livslång dröm.

1 kommentar:

  1. Jag gillar att man med lite god vilja kan få jorden i den första "bhutan-bilden" att föreställa ett svampmoln.

    SvaraRadera