fredag 5 februari 2010

Hur man känner igen en terrorist

Nu kanske jag avslöjar försvarshemligheter här men jag råkade dra mej till minnes en undervisningsfilm som de visade när jag gjorde min militärtjänstgöring - det hela handlade om vaktinstruktionen. Det hela utspelade sej på en kanonbåt som ligger i hamn. Man kan gissa att filmen inte var helt aktuell ens då för bilarna hade gengasaggregat. Man får se en soldat som går runt på kanonbåtens däck och spanar marscherande. Vi i publiken får se hur en mörk och lömsk figur smyger uppför lejdaren. Personen är svartklädd, har pipskägg och stripigt hår. I sina händer har han en rund kula med stubintråd. När soldaten får syn på den lömske så informerar speakerrösten om att soldaten misstänker att det skulle kunna vara en terrorist.


Varpå soldaten skriker "Halt!" och när den lömske springer iväg skriker soldaten: "Halt, eller jag skjuter skarpt!" (Mitt minne är lite dunkelt här. Han kan ha skrikit "Halt, eller jag skjuter verkanseld!" också) och så avlossar soldaten ett skott. I slutscenen får vi se soldaten och en annan soldat kommer och leder den haltande svartmuskige mannen mellan sej och möter ett befäl. Soldaten gör honnör till befälet och säger "Vi har gripit en terrorist!" varpå befälet helt utan vare sej häpnad eller någon form av känslorörelse säger "Bra!" och går vidare.

Nu var det här under det rödaste sjuttiotalet varför en del element i publiken började skratta hånfullt under filmen. Ja, under slutscenen var det flera som hade svårt att hålla sej kvar på stolarna. Vår kapten blev mycket upprörd och hans ansikte var rödare än sjuttiotalet självt.

2 kommentarer:

  1. hej! du minns det säkert inte ens, men jag såg först nu att du hade kommenterat mitt inlägg (http://69shot.blogspot.com/2010/01/ledig.html) där jag länkade till din blogg!
    jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag kallade dig "gammal gubbe"! trodde inte du skulle läsa det! ;) ville bara understryka åldersskillnaden och det roliga i att vi tydligen ändå har så lika tvprogramssmak!
    jätterolig blogg förövrigt!

    SvaraRadera
  2. när kommer inlägget om pannsmycket på lets dance.
    jag och karl väntar.

    SvaraRadera