måndag 15 februari 2010

Gissa hennes bäver

Alltsedan jag läste serietidningen "Billy Bäver" som liten så har jag blivit lycklig så fort jag sett ordet "bäver" eller "beaver". När man har tittat på de tio-topp-sökorden på bloggportalen så har det varit 8 olika varianter av "Kissie", "Stay-ups" och så "Guess her beaver".


Tills denna dagen har jag lyckats hålla mej från att söka men till sist blev frestelsen för stor. Jag måste få veta! Och det var verkligen precis så illa som man kunde tänka sej. Jag kan inte skylla från mej - jag borde veta bättre. En dag kommer jag säkert att få ångra det.

Men unga bekantas bloggar borde man väl våga läsa. Julias blogg här som ibland poppar upp här vid högerkanten kan ibland vara lite svår att läsa. Man får blunda och läsa lite kisande kanske. Och så efter att ha smutsat min själ med bävrar så kommer hon med en annan amfibisk gnagare: Fiskråttan!

Då kommer min asperger-själ fram. Jag måste utreda och klarlägga så jag slår upp släktet Sigmodontinae på wikipedia. Här finns arter som jag knappt ens anat i min fantasi: Colombiansk mus, Rödnosad mus, Aftonmöss, Peruansk råtta, Bergsökenmöss, Boliviansk Chinchillamus, Brasiliansk taggrisråtta (man anar varför den brasilianska vaxningen har kommit till), borstrisråtta och andisk sumpmus.

Jag tror Dennis behöver gå ut.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker nog en fiskråtta borde vara en person som samtidigt är fisk enligt västerländska zodiaken och råtta enligt den kinesiska.

    Jag har f.ö. svårt att hitta mer info om fiskråttor, även om jag hittade en fin målning på "Ichtyomus Söderströmii".

    http://www.imagekind.com/fiskrttor-ichtyomus-sderstrmii-och-anotomys-le_art?IMID=20e339eb-674a-4bec-af48-2167d6dfb66c

    Artikeln Sigmodontinae innehåller förresten en väldigt intresseskapande mening:

    "De skiljer sig från andra gnagare i nya världen genom differenser i penisens morfologi och uppbyggnaden av de bakre extremiteterna."

    Man blir ju nyfiken...

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag hittade litet mer info på engelska Wikipedia. Det ser ut som en fiskråtta är en råtta som äter fisk, till skillnad från en råtta som äter korv.

    Ichtyomys Söderströmii kan ha döpts om eller omklassificerats sen sist, däremot.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ichthyomyini

    SvaraRadera
  3. Skönt att det finns sådana som du, Wakuran, som kan ta tag i saker och utreda ordentligt.

    SvaraRadera
  4. Hahaha fiskråtta.
    Man liksom känner hur den luktar.

    SvaraRadera