lördag 24 april 2010

SPX

Direkt från jobbet, sätta sej på en Y-buss i nio timmar och så lyckas leta reda på sonen tog reda på en gammal man. Idag så tog jag mej så till SPX som verkligen är ett kapitel för sej. Hur många bord som helst med hur många fanzines som helst och en massa alternativförlag.

Innan vi hade åkt dit så hade fått ta över sonens gamla mobil med en något bättre kamera än min så jag såg framför mej att jag skulle fota mej tillsammans med en massa seriekändisar.

Som pedagogisk far så hade jag tagit med mej sonen för att visa på lite riktig kultur. Han frågade om några kända serietecknare skulle vara där och frågade vilka han kände till. Det visade sej vara Kellerman, Christenssen och Wanloo. Jag var tveksam till om någon av dem skulle vara där särskilt Wanloo. Ungefär den första vi träffar när vi är där är just Wanloo. Sedan träffar jag allehanda seriefigurer av varierande valör. Ta en sådan som Göran Ribe som var redaktör för den första serietidningen jag var med i på allvar - Elitserien. Eller en "handbok i sex, våld och knark" som en polis och någon föräldraförening kallade den när de reste runt i landet för att varna folk för den. Eller Johan Andreasson vars största intryck på den svenska kulturen är "dassboken". Just när jag skulle gå så träffade jag åttiotalets superförläggare Horst Schröder, han som gav ut Epix, Pox och Elixir. Snacka om levande legender.

Men inte rackarn kom jag ihåg att ta några bilder inte.

6 kommentarer:

  1. Hälsa Kelllerman att om han vill behålla gruppen +40 bör han texta större alt. säga mer med mindre antal ord!
    Är Øverli där kan du hälsa: -keep up the good work, men att alla som spelar badminton inte homosexuella!
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Men de som spelar squash... ;)

    SvaraRadera
  3. Kul att äntligen ses på riktigt! :)

    SvaraRadera
  4. @Ralle. Rocky ska läsas på datorn på en 24-tumsskärm alternativt att du kan använda din jävla 42-tums-skärm till något vettigare än en brasa, så går det att läsa serien. I tidningen, som dessutom envisas med att inte trycka texten i enhetligt svart utan i rastrerat, så är det i princip omöjligt att läsa serien ens med god syn.

    SvaraRadera
  5. @Joakim Gunnarsson. Jo, det var kul att ses. Tyvärr är det lite dålig möjlighet att ha mer ingående diskussioner med folk som sitter bakom bord sådär. Har några saker jag gärna skulle avhandlat med dej. Helst över ett par Mel Graff-original!

    SvaraRadera