lördag 27 oktober 2012

Mörkrädsla

En fråga som inte skapar nästan några blogginlägg eller twitterkommentarer är situationen i Centralafrikanska republiken. Läkare utan gränser försökte med en debattartikel i DN, "Utan mediebevakning syns inte katastroferna", uppmärksamma att det finns en konflikt som skapar oerhörda lidanden för civilbefolkningen. Hade inte landet haft ett så beskrivande namn tror jag ytterst få i Sverige skulle kunna peka ut landet på en karta.

Det var en rätt intressant diskussion i morgon-teven, i onsdags tror jag, där man diskuterade varför en av samtidens största humanitära katastrofer nästan inte ens nämns i svenska medier. SVT har en enda journalist som ska täcka bevakningen för hela Afrika. Han heter Johan Ripås och han uttryckte sig lite lustigt "När jag tänker på att jag är ensam journalist som ska täcka hela denna kontinent blir jag mörkrädd" - jag hickade till lite där - tänkte att nu blir det Kameruns avbytarbänk II. Men den saken verkade gå folket i studion förbi.

Själv har jag aldrig förstått vad konflikten handlar om. Men jag blir lite upplivad då jag inser att huvudstadens namn, Bangui, antagligen kommer från floden Ubangi. Genast kommer jag och tänka på Trahsmens gamla låt "Ubangi stomp" och att Orup och Cia Bergs band hette Ubangi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar