måndag 1 oktober 2012

Den svenska kulturtyckarelitens monumentala brist på faktakoll

När jag kommer hem från fjällen frågar min son "Det här med Tintin - är det verkligen bara det att de flyttat böckerna tio meter?". Låt oss slå fast två saker. Behrang Miri skulle rensa ut Tintinalbumen från TioTretton. Dessutom lovade han en fortsatt kulturrevolution där han skulle gå vidare med andra verk. Men någon av personalen på TioTretton tykcte att det var synd att slänga böckerna så han ställde dem på en vagn och rullade över dem till Serieteket. Det handlade alltså inte om en flytt - det kom att bli en flytt på grund av någon av  personalen på Tio Tretton tyckte att det var synd att slänga böckerna.

Det andra man måste slå fast är att albumet "Tintin i Kongo" aldrig har funnits på TioTretton och antagligen inte kommmer att göra det heller.

På kulturnyheternas inslag så lyckades man nämna att det handlade om en bokflytt på tio meter inte mindre än sju gånger under inslaget.


För att inte tittaren ska missa så läser man tydligt "konstpaus - BOKFLYTT - konstpaus" mitt i en mening. Inslaget illustreras med bilder från Tintin i Kongo 12 gånger. Tintin i Amerika -också ett tidigt album - 4 gånger och hela den övriga bokserien får illustreras av att man sveper över en hylla tre gånger.

Ordföranden i Afrosvenskarnas förbund Kitimbwa Sabuni har märkligt nog inte Tintin i Kongo på den tillhörande bilden men hela artikeln handlar alltså om Tintin i Kongo. Däremot handlar hela hans artikel om hur patetiskt det är att vita blir upprörda över att Tintin i Kongo flyttas några meter. Det förstås bara att Tintin i Kongo inte fanns bland de böcker som rensades ut.

Docenten i Litteraturvetenskap Paul Tenngart tar kraftfullt ställning: "Inte fel att plocka bort Tintin i Kongo"


En annan som tar kraftfullt ställning mot Tintin i Kongo är Maria Robsahm som förkunnar att "Tintin i Kongo är ett försök att dölja ett folkmord" där hon förklarar Belgiska staten gav i uppdrag åt Hergé ett framställa Belgien i en bättre dager för att dölja ett folkmord under artonhundratalet. Enligt Hergé så kom uppdraget från redaktören som antagligen fått uppdraget från katolska kyrkan att framhålla missionen i bättre dager. Hergé tyckte att det var lite torftigt att göra en serie om så han slängde in lite äventyr. Men hursomhelst så fanns inte Tintin i Kongo på TioTretton.

Patrik Svensson på Sydsvenska Dagbladet skriver om olika exempel på hur Tintin i Kongo rensats bort på andra ställen i världen i "Postkolonial paralys". Dystert konstaterar han efter Kulturhusets reträtt att " När lavinen av raljant kritik åter lagt sig, när Kulturhuset backat och bett om ursäkt och ”Tintin i Kongo” åter står på sina gamla vanliga plats i hyllan, ".

På Godmorgon i SVT så pratade nöjespanalen om Tintin. Händelsevis så råkade man hålla fram - BIG SURPRISE - Tintin i Kongo!


Diskussionen var väl sådär. Alla verkar ha läst Tintin som barn men på något sätt verkar Tintin i Kongo ha smetat sej ut över hela Tintin-serien som de avfärdar som grovt rasistisk. Personen i orange tröja lyckas i alla fall framhålla att de andra albumen är bättre än Tintin i Kongo.

I min Tintin-hylla så är "Tintin i Kongo" det enda albumet som är i gott skick. De andra har jag bokstavligen läst sönder. Jag har kanske läst albumet två gånger eller så. Jag finner det ointressant som serie och har det endast pga dess seriehistoriska värde.

Men jag är stum över att alla dessa lärde och kloka människor så fatalt lyckats missa att Tintin i Kongo inte fanns med bland de böcker som diskuterades.

Edit: En vecka efter Tintin-gate så försöker en Malin Ullgren på DN veva Kongo-myten ett varv till. "Malin Ullgren: Tintinalbumen är tillbaka och kampen för demokratin vunnen. Eller?". I artikeln så står uprsprungligen så här: "Frågan om biblioteksutbud är komplex. Ändå tog det bara några timmar innan den rasistiska 'Tintin i Kongo' var åter i sitt ställ. Ordningen återställd? Kampen för demokratin vunnen också denna förmiddag?"  var utbytt till "Frågan om biblioteksutbud är komplex. Ändå tog det bara några timmar innan Tintin-albumen var åter i sitt ställ. Ordningen återställd? Kampen för demokratin vunnen också denna förmiddag? - min fetning. Detta efter att en del kommentarer påpekade att Tintin i Kongo faktiskt inte fanns med. Tydligen så läser skribenterna läsarnas kommentarer. De bryr sig bara inte om dem. För att citera Jessika Gedin - "folkets röst är överskattad".


8 kommentarer:

  1. Jag vill inte försvara Miri, för jag tycker att han gjorde fel, men jag har själv inte fått tillräckligt perspektiv på Tintin i Kongo (vilken debatten ju i och för sig inte gällde) förrän man ser bilderna på femåriga kongolesiska barn som visar upp sina avhuggna händer, det var vad belgarna bland annat ägnade sig åt i Kongo. Allt som allt så strök över sex miljoner kongoleser med i Kongos "förintelse".


    SvaraRadera
  2. ..(vilken debatten ju i och för sig inte gällde)

    SvaraRadera
  3. Det kan väl framhållas, att faktakoll är bra. Nu är det i och för sig inte konstigt att böcker/serier gallras från bibliotek. (det vill säga slängs) Det sker hela tiden. Det blir bara lite märklig debatt när det som debatteras inte alls har något med saken att göra. Det är en viktig debatt, det är synd bara att hela den här debatten startade på fel sätt. Det finns många bättre sätt att lösa/lyfta det på ...

    SvaraRadera
  4. På listan över moderna folkmord så hamnar Belgiska Kongo på tredje plats på Scaruffis lista: http://www.scaruffi.com/politics/dictat.html

    Det är förstås en bottenlös skam och ska absolut inte förtigas i sammanhanget när man diskuterar Tintin i Kongo. Även om Hergé antagligen inte hade någon koll på detta - jag misstänker att man inte är speciellt intresserade än idag att diskutera saken i Belgien. Men det gör ju albumet lite extra groteskt.

    Men det var ju som sagt var inte det som var frågan.

    SvaraRadera
  5. Det kommer naturligtvis en dag när ingen längre vill läsa Tintin och då kan man väl gallra bort dem men vad jag förstår så är vi långt därifrån ännu.

    Ett lite märkligt fenomen när man kraftfullt ska ta bort saker från bibliotek är att man ofta ger sig på de populäraste titlarna. Det har väl lite med kultursynen att är något populärt så måste det vara dåligt. Jämför med Bigglesutrensningarna.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att roten till det hela är att "kulturtyckareliten" gärna vill göra det enkelt för sig. Har någon gjort något dumt i något sammanhang är det bekvämt att brännmärka hela den personens gärning. Något man ser allt för ofta i den s.k. kulturdebatten. Hergé och Tintin blir då i dessa tyckares ögon synonymt med "Tintin i Kongo". Vill någon ifrågasätta slutsatsen att Hergé var rasist - håll upp "Tintin i Kongo". Och så vidare. För man hinner så klart inte gräva djupare, kanske till och med läsa några album. Så kommer debatten att handla om huruvida man ska censurera rasisten Hergé eller inte. Nånstans på vägen kom människan Hergé, den som skapat såväl "Tintin i Kongo" som "Castafiores juveler" vid olika tidpunkter i livet, bort.

    I den bemärkelsen är Miri typiskt svensk.

    SvaraRadera
  7. Jag väntar fortfarande på att någon ska visa upp en bild med en man på en flygande matta, vilket Behrang Miri hävdade var något som förekommer i Tintinserien.
    Jag tycker att alla har rätt till en egen åsikt, även en helt avvikande åsikt, men då bör den vara grundad i nånting. Behrang Miris avfärdande av Tintin byggde ju bevisligen på fördomar om serien, snarare än fakta. Det är aldrig en bra utgångspunkt.

    SvaraRadera
  8. De ger sig inte:

    http://www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-tintinalbumen-ar-tillbaka-och-kampen-for-demokratin-vunnen-eller

    "Ändå tog det bara några timmar innan den rasistiska ”Tintin i Kongo” var åter i sitt ställ"... giv mig styrka...

    SvaraRadera