torsdag 16 juni 2011

Läst: Slutet på Mr. Y

Det är sällan man läser böcker nuförtiden. Det blir någon svensk deckare, någon kallhamrad amerikanare och lite biografier och faktaböcker. Men det är inte mycket som gjort mej glad på senare år. När jag skulle resa senast så köpte jag på flygplatsen en bok som jag tyckte såg lite rolig ut. Den hette "Slutet på Mr. Y" av en Scarlett Thomas.


Det var en liten tröskel till att börja med. Jag började med boken två gånger men la bort den. Jag erbjöd till och med hustrun att läsa den då jag aldrig verkade komma igång med den. Men tredje gången så sögs jag plötsligt in i den här världen och hade svårt att lägga bort boken i tid på kvällen. Handlingen låter sej inte komprimeras på något sätt men huvudpersonen som är doktorand i något med litteratur. Hon har fastnat för en mer än obskyr artonhundratalsförfattare vid namn Thomas E Lumas. Dennes sista bok lär bara existera i ett enda känt exemplar som ligger i ett bankfack i Tyskland. Märkligt nog så finner huvudpersonen ett exemplar i det lokala antikvariatet. Ryktet säger att det vilar en förbannelse över boken.

I boken så beskrivs hur denna bokens huvudperson reser in i något slags dunkel värld - Troposfären - och i boken beskrivs hur man blandar den dekokt som gör att man kan resa dit. Sedan dignar boken av referenser till Darwin, Neston, Einstein och någotsånär populärvetenskapliga resonemang om filosofi, relativitetsteori, kvantteori hopblandat med homeopati och teologi och lyckas samtidigt vara väldigt spännande.

Det är vädligt intressant. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar