onsdag 5 januari 2011

Ingenting är någonsin som man tror ...

Nu har jag Youtubemissbrukat igen. I två timmar har jag suttit och hoppat från den egna gamla blueslåten till den andra. Så råkade jag på ett stråk av den gamle Kokomo Arnold. Gammaldags rejäl heteromusik "Oh, squeze my lemon babe, oh, the juice runs down my leg" istället för dagen fjollmusik. Men så hittar jag en som jag mig veterligen inte har hört förut: "Sissy man blues" och i den finns textstycket:

 "Lord, I woke up this morning' 
With my pork-grinding business in my hand 
Said I woke up this mornin' Pork-grinding business in my hand
Lord, if you can't send me no woman 
Please, send me some sissy man"



Bluestolkning är ju en ädel syssla. Här konstateras traditionsenligt att vederbörande vaknar upp på morgonen. En sak som man konstaterar i alla blueslåtar men nästan aldrig i andra musikformer. Det är antagligen för att bluesmusikernas skörlevnad gör att det är en lika stor överraskning varje gång som de vaknar upp.

Sedan konstateras vidare att han har någon sorts "fläskkvarnsmojäng" i sin hand när man vaknar. Riktigt hur det ska härledas begriper jag inte riktigt men det råder ingen tvekan om vad det är för slags mojäng han har i sin hand när han vaknar när han i andra verser besjunger sin ensamhet och längtan efter en kvinna.

Men sedan kommer en sväng som jag aldrig tillförne hört i en blues. "Oh herre, om du inte kan ge mej en kvinna, snälla, ge mej en fjollig man".




För att återställa bluesordningen så tar vi en klassisk Leadbelly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar