Jag ser som sagt var på kulturnyheterna varje kväll klockan sju om tillfälle gives. Det är kul och intressant att hålla sej ajour med vad som pågår. En del kan man ju göra skämt av också. Hursomhelst så var det ett inslag om sångerskan Marie Sehlander som talade om att skriva om musikhistorien eftersom kvinnorna blir styvmoderligt behandlade. Nu kan jag för lite för att kunna bedöma hur rätt hon har men när det gäller bluesmusiken så har hon vissa poänger.
Många bluesvänner, mig själv inräknad, är väldigt förtjusta i kringvandrande manliga bluesmusiker som liftade runt i den amerikanska södern och spelade för småslantar. Men vi som är någorlunda pålästa vet att det i städerna var populärt med lite större band som ofta frontades av en sångerska. Namn som Ma Rainey, Bessie Smith och Memphis Minnie är lika tunga i blueshistorien som någon annan. Men på något sätt blir de inte lika intressanta. Det finns många perverterade kalenderbitare som jag själv som läser böcker och håller reda på vilken bomullsfamr Tommy Johnson var född på och vilka musiker han luffade med men av någon anledning som är det inte lika intressant att skärskåda damernas förehavanden.
Nåja, jag har ju nu redogjort lite för vad de manliga bluessångerna handlade om. Det är korv som läggs i hennes stekpanna, cigaretter som sugs på hela natten och orgelpipor som blåses rena. Men kvinnorna då? Vad sjunger de om? Som exempel ska vi titta på Lil Johnson som jag inte vet något om och inte heller har sett någon bild på. Jag illustrerar henne med godtyckligt klotter ur skissblocket.
De var ju ofta rejäla bitar. De skulle ju kunna överrösta en blåsorkester utan mikrofonförstärkning. Hon spelade i alla fall in en låt som hette "Press my Button Blues" och jag får be er att ta fram er allra snuskigaste fantasi.
My man thought he was raising Sam
I said Give it to me baby, you don't understand
Where to put that thing
Where to put that thing
Just press my button, give my bell a ring!
Ja, ni hör ju. Här är det en kvinna som kan formulera sina sexuella behov och skäms inte för dem.
Come on baby let's have some fun
Just put your hot dog in my bun
And I'll have that thing
That thing-a-ling
Just press my button give my bell a ring
Lägg din varmkorv i mitt bröd. Här är det inget snack.
My man's out there in the rain and cold
He's got the right key but just can't find the hole
He says Where's that thing?
That thing-a-ling?
I been pressin' your button, and your bell won't ring!
(spoken:
Beat it out boy!
Come on and oil my button!
Kinda rusty!)
Now tell me daddy what it's all about
Tryin' to pinch your spark plug and it's all worn out
I can't use that thing
That thing-a-ling
I been pressin' your button and your bell won't ring!
Hear my baby all out of breath
Been working all night and ain't done nothing yet
What's wrong with that thing?
That thing-a-ling
I been pressin' your button and your bell won't ring
Hear me baby on my bended knee
I want some kind daddy just to hear my plea
And bring me that thing
That thing-a-ling
Just press my button give my bell a ring
Diskret som jag är så lämnar jag er att begrunda resten av texten.
Fascinerande genomgång. (Nästan lika spännande som den om The one and only Steven Seagal.) Och det gör mig än mer sorgsen över att det är så svårt att höra vad de gamla Johnsonarna sjunger på mina få bluesinspelningar.
SvaraRaderaJag är kvar och jag läser gärna (om) bluestexter.
SvaraRaderaEtt annat exempel på kvinnlig blueskättja är "Shave 'em dry" med Lucille Bogan - och hittar man den alternativa (dvs mindre rumsrena) versionen behövs det inte ens nån snuskig fantasi.