måndag 4 oktober 2010

Lycklig, lycklig!

På senare tid har jag fått lära mej ett nytt ord: "Judder". Vi har haft en 21-tums tjock-TV till alldeles nyligen och vi har haft en sådan där 399 kronors DVD-spelare. Med dåliga glasögon och pissig TV så har det ändå varit rätt hyggligt. Men i samband med prinsessbröllopet hade hustrun nere garden och vi impulsköpte en 37-tums platt-TV. Budgeten tillät inte någon av mina kravspecar på LED-TV, 100Hz osv. Valet föll på en budgetvariant av Sony Bravia.

Men så uppstår ett problem. DVD-spelaren var så vek att alla panoreringer sker i skikt, först panorerar övre delen och sedan hackar den nedre delen efter lite spastiskt. Värst var Sherlock Holmes-filmen då den inte riktigt klarade att folk vände på ansiktet i vanliga tal-scener. Det såg ut som maskar krälade i ansiktet.

Men nu köpte jag en Sony BDP S370B Blueray-spelare (1490 på expert.se) och vilken skillnad det blev. Enheterna harmonierar grymt bra och den här hackigheten vid panoreringar, det som tydligen kallas för Judder, syns inte till öht.


Dottern var på besök i helgen och vi hyrde en del filmer. Jag satt och njöt av bildkvalitén, även vanliga DVD-skivor ser bra ut. Dessvärre så verkar det vara ännu tristare filmutbud än vanligt när jag verkligen har nåt att titta med. Damerna i hushållet skötte större delen av urvalet så jag fick lite för lite explosioner i Full HD.

The Blind Side - Sandra Bullock spelar sydstatsfru som adopterar stor lätt efterbliven svart pojke. Trots allt rätt hygglig film med lagom smetigt amerikansk socialt engagemang. 3 grävlingar på den.

Date Night - Klassisk förväxlingskomedi. Ett trist förortspar brukar förgylla sin tillvara med att gå ut på en dejt. Av diverse anledningar förväxlas de med ett förbrytarpar och förvecklingar uppstår. En hel del komiska småpoänger men själva filmen blir aldrig riktigt bra. 3 grävlingar där också.

The private lives of Pippa Lee - Den här hyrde damerna för att de tyckte att namnet var roligt. Samma strategi som jag brukar ha när jag spelar på trav. Det här var väl ungefär lika lyckat. Massa fina skådespelare som lyckas åstadkomma just ingenting. Ska väl vara lite konstnärligt och det är lite sådana där intellektuella typer som är lite otrogna hit och dit i ett tempo som min gamla DVD-spelare skulle klarat utan judder. 2 uttråkade grävlingar.

I alla fall - damerna reaktion på den fantastiska bilden.
Hustrun - "Var det dålig bild förut?"
Dottern - "Vill du verkligen se linorna som de hänger i?"

1 kommentar:

  1. hahaha! Underbart Sara!! Du är bäst!!
    /Martina

    SvaraRadera