Alltsedan Nils Bejerots bok "Barn, serier och samhälle" från 1954 så har samhällets goda krafter jagat den tecknade serien med blåslampa. Oftast har man försökt använda lagar som är tänkta till helt annat där det värsta exemplet var när någon resonerad fram att erotiska serier var barnporr eftersom "serier är för barn, innehåller de sex så är det porr för barn -alltså barnporr" utan att ta hänsyn till att tidningen hade angett rekommenderat läsarålder från 15 år på omslaget. Men hitintills har det mesta slagit slint.
Men plötsligt har moralens väktare fått oväntat gott grepp. På nittiotalet så lyckades man utvidga barnporrbegreppet till att gälla även tecknade alster och nu har Ask-regimen utvidgat det hela åldersmässigt så att det numer räcker med att en medverkande seriefigur "kan tänkas vara under 18" vilket i princip omöjliggör skildrig av ung kärlek då de flesta i dagens samhälle har sin sexuella debut innan 18 års ålder och japanska erotiska Mangaserier där alla figurer ser ut att vara under 18. Detta har gjort att barnporr inte längre bara handlar om vuxna som utnyttjar barn utan har gjort i princip alla seriesamlare till barnpornografibrottslingar.
Detta framgick med obehaglig tydlighet då man beslagtog en Mangaöversättares dator i ett annat ärende och hittade Mangabilder på hans dator och fällde honom för barnpornografiinnehav.
Nu har de goda krafterna funnit en annan angreppspunkt på den tecknade serien. Nämmeligen "antisemitism". Seriefrämjandet inbjöd ett antal serieskapare att göra sin egen hyllning/pastish/kommentar till Art Spiegelmans strålande förintelsekskildring "Maus" så var det ett av bidragen som satte en bild av tyska soldater som dirigerade några judar med ett gevär under andra världskriget vid en bild där en israelisk soldat dirigerar några palestiner i Palestina 2010. Det andra var en serie där den koleriske "Arga Kaninen" orerade om att det var andra grupper än judar, som exempelvis zigienare och homosexuella, som sattes i läger under andra världskriget. Det är två mycket duktiga serieskapare. Visserligen kan man som någorlunda påläst om konflikten i mellanöstern tycka att serierna förenklar sammanhang och är något ensidiga men det är svårt att se att de på något sätt skulle vara "antisemitiska". Det har pågått en sådan där bloggbävning om detta under en tid där många kräver att de utpekade verken ska plockas ner.
För det är alltså så att yttrandefriheten är inte total. Man får inte sprida barnporr, idka hets mot folkgrupp och ägna sig åt förtal. Problemet är bara att man utvidgar begreppen för vad som är barnporr och vad som är hets mot folkgrupp långt bortom begriplighetens gränser.särskilt när det gäller tecknade serier som tydligen ska placeras i en särskild strykklass.
Några inlägg:
Även konsten ska ha gränser för hets mot folkgrupp
Varför upprepas det fullständigt påhittade angreppet mot yttrandefriheten som ett mantra
Bidragsdriven propaganda ingen yttrandefrihetsfråga
Blu-ray: Släpp fångarne loss – det är vår!
1 dag sedan
Fast jag förstår att Israelkramarna blev upprörda. Bilden föreställde ju en israelisk soldat som siktar på en pojke med en ak. Det ger ju en falsk bild av iraels krigföring. Bilden skulle visa en pojke som skadats av en fosforgranat.
SvaraRaderaEn "israelkramare" kan säkert med fog bli upprörd över bilden men det var fråga om det var "antisemitism".
SvaraRaderaEU:s byrå för grundläggande rättigheter vill tydligen omdefiniera vad som är "antisemitism":
SvaraRaderahttp://www.expressen.se/ledare/1.2179504/johannes-forssberg-liberalernas-asiktscensur
Vad Bejerot beträffar är hans bok faktiskt inte så hemsk som många vill ha det till. Han vände sig framför allt mot "dåliga" serier, inte serier som sådana. Vad man sen menar är "dåliga" serier är väl en diskussion i sig. Det finns ju för övrigt gott om utmärkta serier som man inte bör sätta i händerna på barn.
Jag tillhör en av dom som inte anser att den är hemsk. Den är hemskare, som hemsk att den ledde till en moralpanik om "serieeländet".
SvaraRaderaLustigt nog debatterade jag med Bejerot IRL om boken en mansålder efter utgivningen av första upplagan.
Ratte: om det är din författare som är du, så att säga, så minns jag att du sablade ner en nyutgåva av boken i Bild&Bubbla (var det väl), förmodar att debatten du nämner var i samband med nyutgåvan. Jag minns också att någon gick i svaromål i en efterföljande B&B - och att jag tyckte det var ett bra och resonerande svar, som jag gärna skrev under på. Så istället för att upprepa den diskussionen här, så hänvisar jag till aktuella nummer av Bild&Bubbla (kan inte kolla vilka förrän i kväll)...
SvaraRaderaBra skrivet!
SvaraRaderaDet är väl iof länge som all kritik mot israel kontrats med utropet antisemitism och därpå ogiltigförklarande.
Men rent allmänt är det intressant hur staten israel i varje fråga konstant står mellan de två altenativen "rätt" och "fel" och bara "hm... ska vi attakera obeväpnade fredsarbetare på en konvoj eller inte? jag tror vi väljer.... FEL" "ska vi stoppa illegala byggandet av bosättningar eller inte... FEL" etc.
Så synd och sorgligt, för att ta till med veckans absolut största underdrift (jag unnar mig bara en i veckan, och denna har jag sparat på, men nu var det dags). Obs detta är inte antisemitism, det är kritik av staten israel politik.
Men, det jag tänkte komma till var att reaktionen på utställningen Maus påminner lite om samma sak: "ska vi titta på dessa bilder, reflektera över dom och kanske lära något, eller ska vi smutskasta dom och sätta käppar i hjulet för yttrandefriheten...? "FEL"
Men det var för all del bara om utställningen. Vad beträffar mass-strämplingen av en hel seriegenre + extras som barnpornografi...
...jag orkar inte
Jag har betydligt större förståelse för att staten Israel ser på saken väldigt tillspetsat. Nationen är född i skuggan av förintelsen och det första krig man förlorar riskerar att upprepa förintelsen.
SvaraRaderaNaturligtvis är det i den vetskapen som judar och israelvänner i Sverige reagerar med ryggmärgen istället för med förnuftet vilket som i detta fallet kan bli kontraproduktivt. Man reagerad surt på Reepalus korkade uttalande att judar i Malmö mer eller mindre fick finna sej i att bli förföljda så länge man inte aktivt tog avstånd från staten Israel. Då måate man själva kunna skilja mellan judar och staten Israel.
För att ungefär få en förståelse för idéströmningarna kan man gå in på Flashback och läsa på underforumet "judiska maktförhållanden" eller liknande.
Det som gör en så irriterad som serievän är att man kan inte ens få en riktlinje för vad som gäller. Ett radioprogram (Medierna) fick se bilderna men man var bara intresserad av att hitta den "värsta" av de 51 bilderna, men det som är intressant för oss är ju den minst värsta som har blivit fälld för det är ju den som sätter gränsen för vad som räknas som barnpornografi. Särskilt med tanke på de yrkesförbud som följer på en fällande dom. Den som blir fälld kommer inte att kunna jobba på något ställe där man begär utdrag från belastningsregistret, vilket väl innebär nästan allt arbete med människor.
SvaraRaderaFörhoppningsvis så blir utfallet ett helt annat i högre instans. Teckningar har ingenting med de resonemang som låg bakom lagstiftningen i början utan slängdes i sista stund in som en moralpanikeftergift. Nu finns tyvärr lagstiftningen där men då tanken bakom lagen knappast kan ha siktat på Mangateckningar så borde man underkänna åtalet helt. Man borde också ha bedömare som förstår hela Mangatraditionen för att få en rättvis bild av vad det egentligen är för material.