måndag 11 oktober 2010

Äntligen!

När jag var på Willys så hittade jag en sådan där reaback med DVD-filmer. Det låg en bunt gamla Hitchcock-filmer för 19:50 stycket så jag köpte en par stycken. Jag såg "Dial M for murder" som jag sett någon gång på svart-vit TV för ruskigt många år sedan och jag har sett den en gång senare i färg. Om det var på TV eller någon filmstudion minns jag inte. Däremot minns jag att jag reagerade på att fingret såg konstigt ut när han skulle slå numret på snurrskivan. Det syns lite mer på rörlig bild.


Det var en härlig film med en sådan där historia där en man lejer en mördare för att få sin hustru tagen av daga. Det hela går fel och långsamt snärjs mannen in i en härva av lögner. Allt är mycket vackert filmat och sker liksom i ett sådant där tittskåp jag brukade göra som barn. Det finns hela tiden något i förgrunden, handlingen sker i mellanskiktet och en vacker bakgrund.

När jag tittar på extramaterialet så får jag efter alla dessa år förklaringen. Filmen gjordes i 3D och man filmade med två kameror på en ställning. Men när man skulle ta närbilden på fingret som slog på snurrskivan så funkade inte kameralösningen. Därför lät Hitchcock bygga en jättetelefon och ett jättefinger.


Nu kan jag sova lungt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar