måndag 1 juni 2009

Upphovsrätt och alternativa ersättningar

Det har ju i svallvågorna efter the Pirate Bay och Piratpartiets framgångar hävdats att upphovsrätt och patenträtt är förlegade former av ersättning (sägs i ett land vars välstånd bygger på patent från dynamit, kullager och telefonväxlar). Hursomhelst så har nämnts många gånger att man borde skaffa sin utkomst från konserter och liknande.

Själv så framförde jag min serie "Kapten Sverige - Nazistdinosaurierna från yttre rymden anfaller" på Idun igår. Det kom inga betalande åskådare men det var två killar som påstod att de kom från något slags press.

9 kommentarer:

  1. Jag hade aldrig kommit mig för att läsa hela Kapten Sverige-serien förut. Jag gillar teckningsstilen och att dinosaurierna aldrig riktigt lyckades lära sig tyska från sitt bristfälliga studiematerial.

    SvaraRadera
  2. Typiskt pressfolk... De ska alltid ha grejer gratis!

    SvaraRadera
  3. Hur gick framförandet till? Gjorde du det som en monolog eller spelade du upp allting med dockor? Var det en dansföreställning? Berätta mer, jag är väldigt nyfiken.

    /

    Jimmy Wallin
    (som för tillfället inte kan lämna kommentarer då han är inloggad på sitt konto)

    SvaraRadera
  4. Framgår det inte av bilden?

    SvaraRadera
  5. Alternativa sätt för artister / konstnärer att få in sina pengar har diskuterats, ja. Men det handlar det ju främst om att undvika mellanhänder. En musiker som säljer skivor på traditionellt sätt får ut kanske 5% av det kunderna betalar, resten behåller skivbolagen. Håller man en koncert får musikern ofta en större andel av biljettpriset, och dessutom har musikern då tillfälle att sälja skivor direkt i handen till lyssnarna och behålla kanske 90% av intäckterna (plastbiten kostar ju lite i inköp också, särskilt som en artist som säljer egen musik såhär måste betala kopieringsavgift till de stora skivbolagen för de tomma skivorna).

    Det mesta av debatten har ju handlat om musik, och applicerar ju inte direkt på tecknade serier. Vilket ju din illustration visar föredömligt väl. Men jag misstänker att även i seriebranchen får serieskaparna en ganska liten peng för varje såld serietidning.

    Det uppenbara alternativet där är att göra egna tidningar (fanzines) och sälja dessa per internet och på träffar (typ SPX).

    Och vad gäller "ett land vars välstånd bygger på patent från dynamit, kullager och telefonväxlar" så bygger åtminstone telefondelen på att svenska företagare "stal" utländska patenterade idéer ett par år innan Sverige skrev på bernkonventionen. Sveriges välstånd under de senaste 80 åren bygger på att vi inte blev sönderbombade under andra världskriget.

    SvaraRadera
  6. Möjligheten att leva på att sälja fanzines är ... hysteriskt obefintlig! Det går inte. Tanken är löjlig. Enda möjligheten att leva på ett massmedium är genom upphovsrätt.

    SvaraRadera
  7. Kalla det vad du vill (ok, det var dumt av mig att nämna ordet fanzines i samband med egenpublicering), men jag upprepar gärna: Svårigheten att leva på att skapa serier (eller andra konstformer) beror inte på piratkopiering utan på de mellanhänder som äter upp pengarna.

    Jag för min del har köpt åtminstone ett tjog seriepublikationer och nästan lika många cdskivor de senaste två månaderna. Serierna i många fall efter att ha läst serien på nätet (frivilligt utlagt av upphovspersonerna). Skivorna har jag uteslutande köpt efter att ha hört artisterna live. Så jag har lite svårt att köpa argument om att fildelning skulle vara ett hot mot kulturen.

    SvaraRadera
  8. Att mellanhänderna äter upp en del ingår i spelets regler. Som upphovsman så kan jag välja mellan att få en mindre del av en större summa eller allt av en liten eller obefintlig summa. Sluträkningen torde sluta på minus. Jag är dessutom djävulskt ointresserad av att sälja in mina verk hos reklammakare eller vilka det nu är som skulle finansiera. Det är sån skit man ska ha mellanhänder till ...

    Det gick att nåt så när hitta utkomst när jag började teckna men idag är ersättningarna så dåliga så det är i princip omöjligt. Det beror på flera olika faktorer men bla fildelningen har gjort att folk har svårt att tänka sej att betala för underhållning i olika former.

    Att de som fildelar mest också är de som köper mest originalverk egentligen ganska naturligt eftersom de är mest intresserade. Frågan är vad som skulle hända om det var fullständigt lagligt och Svensson började skaffa sin underhållning via fildelning.

    SvaraRadera