tisdag 9 juni 2009

Nattlig dramatik

Igår var jag briljant. Jag vakade av och kände mej pigg. För ovanlighetens skull så började jag fundera på maten i god tid så jag var i frysen och rotade fram grytbitar av älg. Man önskar att man hade riggat upp en filmkamera för jag improviserade fram en kalasgryta som den skickligaste TV-kock. När min hustru kom hem från jobbet så bjöd jag henne den stiligaste måltid mitt på blanka måndagen. Sedan gick jag och hälsade på en länge försummad vän. Igår var jag den jag borde vara.

Nu är Gud så vis att han vet att ogräs och människor inte ska växa för höga. Därför skickade han en prövning på mej. Jag sov lite oroligt, inte ovanligt när man jobbat natten innan. Det var först ett dunkande ljud och sedan en bildörr som stängdes. Då var det svårt att somna om ordentligt så jag gick upp. Bildörren var någon som hade något nattligt ärende hos någon av grannarna. Men det spolade vatten på övervåningen. Jag trodde att det var ungdomarna som hade tänkt bada i badkaret. Det är ju den tiden på året då ungdomar äter jordgubbar, dricker champagne och ägnar sig åt mystiska bad. Men det slutade aldrig rinna så jag gick upp för att se vad de höll på med. Det visade sej att det var något bakom tvättmaskinen som sprungit läck. Det är märkligt att livets stora prövningar alltid ska ske när man är i nattkläder och är sömnlullig. Där strävade jag fram genom en kaskad av väldigt kallt vatten och skulle pricka av den lilla vattenavstängningsskruven med en skruvmejsel. Jag kände mej som något från en amerikansk katastroffilm.


Det visade sej att plastmuttern på vattentillförselslanget hade rämnat mitt itu. Plasthelvete. Jag väckte min hustru som fick hjälpa mej att reda ut katastrofen. Det hela visade sej ändå ha gått bra. Det verkar inte ha läckt ut vatten någonstans utan allt verkar ha runnit ner i avloppet. Det enda som förolyckades var ett par Kalle Ankor som sonen envisas med att lägga på badrumsgolvet. Jag gav min hustru den perfekta kvällen men gav henne ett nattligt vadande i kallvatten och blöta kläder.

Jag löste två Sudoko i Kamikaze-klassen innan jag kunde somna.

1 kommentar:

  1. Jag tror nog att den mystiska bildörren hade något med saken att göra.

    SvaraRadera