onsdag 22 april 2009

Bry dej inte om våren

Jag hade en kamrat en gång .. eller ... jag har ju honom kvar förstås. Vi träffar på varandra och säger att vi måste träffas. Hursomhelst så brukade han gå omkring och hitta på fiktiva kampanjer. En av dem var "Bry dej inte om våren" som gick ut på att när våren inträffade så rev studenterna sönder sina hyresavier och orsakade på så sätt stopp i rören varför SUSB skulle ha en kampanj.

Det där kommer för mej nu när jag går runt. Jag känner mej liksom lite ansvarslös och skulle liksom vilja gör något lite småtokigt. Jag minns att jag en gång satt och såg en VM-match i hockey och drack öl mitt på blanka eftermiddagen. Det var 1977. På något sätt önskar jag att jag skulle kunna göra sådär igen. För några år sedan var jag plötsligt ensam hemma och det var en hockematch. Nu ska jag dricka pilsner och se på hockey tänkte jag. Men jag hade ingen öl hemma utan bara sånt där folköl. Jamen öl som öl tänkte jag. Efter fyra burkar folköl var jag outsägligt mätt och kände inte alls någon avslappnad trevnad.

Ja,ja. Det där var väl den vilda ungdomen kanske. Idag när det är vår så är det istället en kravfylld tid. Det är saker som tinar fram, lökar och plantor, och så är det sommaren som ska planeras. Allt måste planeras minituöst i minsta detalj. Varje ledig dag och varje ledig kväll ska det planeras för att man ska vara ledig två veckor och då ska man inte lyfta ett finger på två veckor och bara slappna av. Jag brukar stå ut i en dag sen har man hittat på nåt nytt.

Det är anvarsfullt att vara vuxen. Men så plötsligt så ställs man inför frågan:


Hur vuxen är jag egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar